موافقت تولیدکنندگان با ایجاد چند عیاری طلا

۱۷م آذر ،

بینا- رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران با غیرکارشناسی‌ دانستن این اظهارنظر که کاهش عیار طلا سبب سیاه‌ شدن آن می‌شود، گفت: ۹۹ درصد واحد‌های تولیدی فعال در صنعت طلا و جواهر با کاهش عیار طلا و ایجاد چند عیاری در بازار طلای کشور موافقت کرده‌اند.
به گزارش بینا، عباد‌الله محمدولی، با اشاره به این‌که طرح ۱۵ صفحه‌ای مربوط به ایجاد چند عیاری در بازار طلا طی چند روز آینده به سازمان استاندارد ارائه می‌شود، به ایسنا افزود: هرچه که جلوتر می‌رویم، اهمیت تعدیل عیار طلا بیشتر می‌شود و این در حالی است که چند عیاری در کشور‌های دیگر نیز وجود دارد.
او با اشاره به این‌که باید به مصرف‌کننده اجازه داد هر مصنوعی را که می‌خواهد با هر وزن و هر قیمتی در بازار طلا خریداری کند، اضافه کرد: آنهایی که به بقای صنف طلا و جواهر اهمیت می‌دهند باید از ایجاد چند عیاری در بازار این محصولات حمایت کنند.
محمدولی با بیان این‌که در قبل نیز در کشور چند عیاری در بازار طلا و جواهر وجود داشت، اظهار داشت: متاسفانه هم‌اکنون قالب تفکراتی که در صنف طلا و جواهر حاکم است، تفکرات توزیع و نه تفکرات تولیدی و صنعتی است. به عنوان مثال در اتحادیه‌های طلا و جواهر به‌ طور کلی کمترین سهم مربوط به فعالان صنعتی در این حوزه است.
وی با اشاره به این‌که ساختار صنف طلا و جواهر در کشور ساختار چندان درستی نیست، افزود: این‌که گفته می‌شود با کاهش عیار، رنگ طلا سیاه می‌شود حرف غیرکارشناسی و قدیمی است، چرا که الان با روش‌هایی حتی رنگ بدلیجات هم دیگر سیاه نمی‌شوند.
رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران با بیان این‌که ایجاد تنوع عیاری در بازار طلا و جواهر سبب به وجود آمدن تقاضاهای تازه در این بازار از سوی مصرف‌کنندگان می‌شود، گفت: در مورد نظر‌سنجی که رئیس اتحادیه طلا و جواهر براساس آن گفته که مصرف‌کنندگان با چند عیاری مخالفت کرده‌اند، اطلاعی ندارم اما می‌دانم که ۹۹ درصد از واحد‌های تولیدی بر ضرورت این کار تاکید کرده‌اند و تنها باید در راستای اجرای این کار در جامعه فرهنگ‌سازی کرد.
گفتنی است انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران پیشنهاد ساخت مصنوعات طلا را در عیارهای ۴، ۹، ۱۴ و ۱۷ مطرح کرده است. این در حالی است که رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر مدعی شده که کاهش عیار طلا کیفیت آن را پائین می‌آورد. رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران هم با ایجاد تنوع عیاری در ساخت مصنوعات طلا مخالفت کرده است. در همین حال رییس سازمان ملی استاندارد ایران هم در گفت‌وگو با ایسنا از بررسی پیشنهاد تدوین استاندارد طلا با عیار کمتر از ۱۸ خبر داده و گفته است در صورتی که محاسن طلای کمتر از ۱۸ عیار بیشتر از معایب آن باشد، استاندارد این محصول تدوین می‌شود. فریدون بلغاری، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران هم به ایسنا گفته است که در کشورهای دیگر طلا با عیارهای ۱۰، ۱۲ و ۱۴ تولید وعرضه می‌شود و مانند کشور ما این کالا با عیار بالا عرضه نمی‌شود.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.