موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان کرمان وجود ندارد

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان از عدم مشاهده مورد مثبتی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان خبر داد.

به گزارش ایانا ،دکتر غلامرضا زیدآبادی در این خصوص گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از مهمترین بیماریهای تهدید کننده صنعت طیور کشور می باشد.

وی افزود: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در صورت ورود به استان کرمان می تواند با وارد آوردن لطمات جبران ناپذیر به صنعت پرورش طیور علاوه بر ایجاد بحران در بازار گوشت مرغ استان موجب بیکاری افراد و از بین رفتن سرمایه های ملی موجود شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان مبارزه با بیماریهای دام و طیور را در راستای وظیفه خطیر دامپزشکی مبنی بر صیانت از سرمایه های دامی دانست و گفت: صیانت از سرمایه های دامی به عنوان یکی از زیر ساخت های تامین امنیت غذایی موجب تنظیم بازار گوشت استان می گردد.

دکتر غلامرضا زیدآبادی تصریح نمود: صیانت از سرمایه های دامی موجب رونق صنعت دامپروری، حفظ شغل و سرمایه های موجود و افزایش اشتغال می شود، در واقع موجب تحقق عملی شعار حمایت از کار و سرمایه ایرانی می گردد.

وی با اشاره به اینکه مواردی از انتقال ویروس بیماری انفلوانزای فوق حاد پرندگان به انسان در برخی کشورها مشاهده شده است بیان داشت: مخاطرات این بیماری علاوه بر تهدید صنعت طیور و امنیت غذایی، به دلیل احتمال انتقال به انسان تهدیدی جدی برای بهداشت جامعه می باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با یادآوری پایش مستمر وضعیت صنعت طیور استان با نمونه برداری های میدانی و گزارش دهی از طریق سیستم GIS طیور توسط این اداره کل گفت: هر ساله با نزدیک شدن به فصل پاییزو افزایش احتمال ورود این بیماری به استان، طرح ملی پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور در استان کرمان برگزار می گردد.

این مسئول دامپزشکی استان کرمان افزود: طرح ملی پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیورکه از ۴ شهریور ماه جاری آغاز شده بود، با جمع آوری ۲هزارو ۷۷ نمونه خون از پرندگان بومی و صنعتی به پایان رسید.

زیدآبادی با اشاره به مشکلات گرفتن نمونه خون از پرندگان گفت: این تعداد نمونه خون از ۳۲ روستا و ۹ واحد صنعتی پروش طیور استان اخذ شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در ادامه بیان داشت: ۳هزارو ۷۶۴ آزمایش بر روی ۲هزارو ۷۷ نمونه اخذ شده در آزمایشگاه مرجع و منطقه ایی این اداره کل انجام شده است.

دکتر غلامرضا زیدآبادی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در پایان با اشاره به اینکه موردی از آنفلوانزای فوق حاد طیور در استان کرمان مشاهده نشده است از تمام افرادی که با طیور در تماس هستند درخواست نمود در صورت مشاهده هرگونه تلفات مشکوک به این بیماری مراتبط را از طریق شماره تماس ۱۵۱۲-۰۳۴۱ و یا شماره پیامک ۳۰۰۰۲۳۱۵۱۲ به اطلاع این اداره کل برسانند.

دام و طیور

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.