مورچه‌ها هم تغییر شغل می‌دهند! + عکس

۳۱فروردین۱۳،

محققان سوئیسی با نصب بارکد بر روی بدن مورچه‌ها و رهگیری رایانه‌ای فعالیت آنها دریافتند که مورچه ها با افزایش سن، تغییر شغل می‌دهند.

تغییر رفتار شغلی پیش از این تنها در زنبورهای عسل ملاحظه شده بود، اما محققان دانشگاه لوزان سوئیس در یک پروژه شش ساله دریافتند که مورچه ها نیز با افزایش سن، شغل خود را تغییر می دهند.

در این مطالعه شش کلونی از مورچه های نجار با بارکدها اختصاصی تک گذاری شدند که امکان رهگیری حرکات ۱۵۰ مورچه هر کلونی را فراهم کرد.

پروفسور «لورانت کلر» مدیر مرکز اکولوژی و تکامل دانشگاه لوزان خاطر نشان می کند: تک گذاری مورچه ها کار بسیار دشواری بود، اما با کمک این بارکدها قادر به رهگیری اختصاصی فعالیت و تعیین عمر هر مورچه شدیم.

فعالیت مورچه ها در لانه های مسطح توسط یک رایانه و دوربین هایی که بالای سر آنها تعبیه شده بود، کنترل می شد.

در یک بازه زمانی شش هفته ای و هر نیم ثانیه یکبار، از حرکات و فعالیت مورچه ها با تگ های اختصاصی عکسبرداری شد و محققان دریافتند، مورچه های کارگر در دوره های مختلف عمر خود به سه گروه اجتماعی جداگانه تقسیم می شوند.

به گفته پروفسور «کلر»، یک سوم مورچه های کارگر نقش پرستار ملکه و تخم های وی را ایفا می کردند، گروه دوم نقش نظافتچی را عهده دار بودند و گروه سوم که مسن ترین مورچه های کلونی را تشکیل می دادند، وظیفه تهیه غذا خارج از لانه را بر عهده داشتند.

خبرگزاری ایسنا

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.