موزه جواهرات ملی در محدوده تهران قدیم

فروردین ۱۴۰۳

موزه جواهرات ملی از اماکن تاریخی منطقه ۱۲ شهر تهران است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ؛ تاریخچه جواهرات ایران از زمان حکومت صفویه آغاز می شود و سلسله ای از وقایع در دوره حکومت های افغانها، افشار و زندیه بر تنوع و تعدد آن تاثیر می گذارد.
در دوران قاجار مجموعه جواهرات جمع آوری و ضبط شد، تعدادی از جواهرات بر تاج کیانی، تخت نادری، کره جواهرنشان و تخت طاووس نصب شد.
در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی قسمت عمده جواهرات به بانک ملی ایران منتقل، پشتوانه اسکناس و سپس وثیقه اسناد بدهی دولت به بانک پشتوانه اسکناس قرار گرفت.
خزانه فعلی در سال ۱۳۳۴ ساخته و در سال ۱۳۳۹ با تاسیس بانک مرکزی ایران افتتاح و به این بانک سپرده شد.
موزه جواهرات ملی تا قبل از انقلاب فعالیت و بعد از آن تعطیل و دوباره در سال ۱۳۶۹ برای عموم بازگشایی شد.
دریای نور درشت ترین و زیباترین الماس برلیان در میان گوهرهای سلطنتی ایران، یکی از گوهرهای معروف جهان، در حدود ۱۸۲ قیراط، از جواهرات شاخص موزه جواهرات ملی است.
کره جغرافیایی با وزن و پایه های طلایی حدود ۵٫۳۷ کیلوگرم، در روی آن ۵۱ هزار و ۳۶۶ قطعه جواهر گوناگون به وزن ۴٫۳۶۵۶ گرم از دیگر اشیای نفیس موزه جواهرات ملی است.
تاج ماه بعد از دریای نور در میان جواهرات سلطنتی، سنگ مفید، خوش آب و رنگ بادامی شکلف ۱۱۲ قیراط وزن از جواهرات دیگر موزه جواهرات ملی است.
گفتنی است؛ برای بازدید از موزه جواهرات ملی می توانید به خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، روبروی سفارت ترکیه مراجعه و با شماره تلفن های ۶۴۴۶۳۰۳۰ و ۳۳۹۶۶۱۴۹ تماس حاصل نمایید./ف


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.