موزه مکتب کمال‌الملک در باغ نگارستان تاسیس می‌شود

۱۹خردادماه،

موزه مکتب کمال‌الملک با گردآوری ۱۲۰ اثر، از کمال الملک و شاگردان مدرسه صنایع مستظرفه در باغ نگارستان افتتاح می‌شود.

به گزارش هنرآنلاین، مدرسه صنایع مستظرفه به عنوان اولین دانشگاه هنری ایران که در عصر قاجار توسط کمال الملک تاسیس شد، تاثیر فراوانی بر هنر ایران و عبور از هنر سنتی و رسیدن به هنر مدرن داشته است.

سازمان زیباسازی شهر تهران که احیای خاطرات هنری شهر تهران و مکان‌های فرهنگی و تاریخی را از وظایف خود می داند در یک سال قبل، با گردآوری آثار کمال الملک، شاگردان و اسناد مدرسه صنایع مستظرفه، موزه مکتب کمال الملک را در باغ نگارستان تاسیس خواهد کرد.

در این موزه آثار کمال الملک به همراه بیش از ۱۰۰ اثر از دو نسل از شاگردان کمال الملک ( شاگردان مستقیم استاد و شاگردان نسل دوم هنرستان کمال الملک) به نمایش در خواهد آمد. در این موزه آثاری از هنرمندانی چون؛ ابوالحسن صدیقی، جعفر پتگر، علی اکبر صنعتی، عباس کاتوزیان، هادی تجویدی، اسماعیل آشتیانی، جمشید امینی، و….. به نمایش در خواهد آمد. همچنین در این موزه اسناد،عکس‌ها، احکام و دست‌نوشته‌های مدرسه صنایع مستظرفه، نیز در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.

سازمان زیباسازی شهری تهران علاوه بر گردآوری این آثار، با همکاری دانشگاه تهران به بازسازی و احیای مدرسه صنایع مستظرفه در باغ نگارستان پرداخت و بر همین اساس موزه مکتب کمال الملک در محل سابق این مدرسه بر روی عموم مردم گشایش خواهد یافت.

 مدرسه صنایع مستظرفه (School of Fine Arts) به سرپرستی کمال‌الملک در سال ۱۲۸۷ شمسی مطابق با ۱۹۱۱ میلادی افتتاح شد. این مدرسه برای تدریس و توسعه نقاشی تاسیس و هم‌زمان به رشته‌های منبت‌کاری، موزائیک‌سازی و قالی‌بافی نیز پرداخت.

چند سال پس از تاسیس این مدرسه زیر نظر کمال‌الملک، ابوالحسن صدیقی بخش مجسمه‌سازی را نیز در این مدرسه دایر کرد. کمال الملک در این مدرسه بالغ بر ۷۰ هنرجو تربیت کرد که بیش از ۵۰ نفر از آنها به مراتب والای هنری دست یافتند. پس از مرگ کمال‌الملک، مدرسه صنایع مستظرفه به دو مدرسه دیگر یعنی هنرستان کمال‌الملک و هنرستان هنرهای سنتی تقسیم شد و بر همین اساس پایه‌های جریان شکل گیری هنر مدرن از بدنه این مدرسه‌ها گذاشته شد.

۳۲۰/۳۲


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.