موسسان حزب فراگیر باید از چهره‌های تاثیرگذار باشند/ ضرورت اصلاح مشکلات فعلی احزاب در کشور به منظور تشکیل حزب فراگیر

فروردین ۱۴۰۳

دبیرکل حزب وحدت وهمکاری گفت:حزب فراگیری که اعضای موثر آن از وزن بالایی در جامعه سیاسی برخوردار باشند به طور قطع تاثیرگذار خواهد بود و زمینه جذب اقشار مختلف و فرهنگ سازی را در جامعه فراهم می‌کند.

“محمدرضا راه چمنی” در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، پیرامون موانع و راهکارهای تشکیل حزب فراگیر اظهار داشت: حزب فراگیر باید تعریف و مشخص شود که منظور از تشکیل یک حزب فراگیر از نظر جغرافیایی و با حضور همه اقشار چیست.

دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی با بیان اینکه فرهنگ مناسب برای جذب اشخاص به احزب در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: متاسفانه عدم عضویت در حزب ارزش تلقی می‌شود  و تا وقتی که  فرهنگ  حزب‌گرایی در کشور گسترش و تعمیم پیدا نکند زمینه جذب نخبگان در کشور فراهم  نخواهد شد و با مشکل فرهنگی برای جذب اشخاص در حزب  مواجه هستیم.

راه چمنی با بیان اینکه نهادینه کردن نقش احزاب نیازمند امتیازاتی است تا اشخاص واهمه‌ای برای پیوستن به یک حزب را نداشته باشند، گفت: در شرایطی که اشخاص برای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود نیازمند عدم وابستگی به احزاب می باشند، می‌توان در دستگاه‌های دولتی یکی از شروط همکاری را عضویت در حزب  و داشتن تایید نامه از سوی آن مبنی بر اینکه در چه زمینه‌هایی تخصص دارند، مهیا کرد تا  زمینه فرهنگی حزب گرایی در کشور به تدریج گسترش یابد. 

وی با اشاره به نقطه نظرهایی که در جهت انتصابات کابینه یازدهم و جایگاه احزاب در این زمینه عنوان شده، اظهار داشت: در روزنامه‌ها و رسانه ها بیان می گردد که کابینه نباید وابسته به حزب باشد ؛ که معتقدم  این خود یک تبلیغ منفی علیه احزاب است لذا اشخاصی که می‌خواهند حزبی را تشکیل دهند با این ذهنیت برخورد می‌کنند که عضویت آنها مانع پیشرفت و شکوفایی توانایی‌هایشان است.

راه چمنی اظهار داشت: احزاب نیازمند اصلاح و وضع قوانین حمایتی در جهت توسعه فرهنگ ضد حزبی در جامعه می باشند.

وی با اشاره به تشکیل حزب فراگیر و لیدری آن گفت: موسسان حزب فراگیر باید از چهره‌های شاخص و تاثیرگذار جمهوری اسلامی باشند،  لذا در  اوایل پیروزی انقلاب اسلامی که حزب جمهوری اسلامی تاسیس شد چهره‌های شاخصی مانند مقام معظم رهبری، شهید بهشتی و شهید باهنر و همچنین آیت الله رفسنجانی و …  در راس بودند.

دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی در ادامه گفت: برای تشکیل حزب فراگیر باید زمینه را برای تمام قشرها بدون واهمه از پذیرفته نشدن در جامعه فراهم کرد تا اشخاص بدانند که توانایی و استعدادهایشان شکوفا می‌شود.

 دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی تاکید کرد: حزب فراگیری که اعضای موثر آن از وزن بالایی در جامعه سیاسی برخوردار باشند به طور قطع تاثیرگذار خواهند بود و زمینه جذب اقشار مختلف و فرهنگ سازی را در جامعه فراهم و نواقصی نظیر دیدگاه منفی نسبت به حزب که در بین مردم رواج دارد برطرف می‌شود.

راه چمنی همچنین ادامه داد: اگر فعالان سیاسی رده دوم بخواهند حزب فراگیر تشکیل دهند ؛ موفق به جذب اشخاص برای پیوستن به حزب فراگیر نخواهند شد.

دبیر کل حزب وحدت و همکاری بیان کرد: در کشور دموکراتیک و مردم سالاری مانند ایران باید زمینه‌های تشکیل احزاب قوی فراهم شود تا تاثیرگذاری واقعی خود را بروز دهند؛ لذا در صورت عدم اصلاح مشکلات فعلی احزاب و گروه‌های کشور، تشکیل حزب فراگیر موضوعیت پیدا نمی‌کند.

وی زمینه‌های لازم برای تشکیل یک حزب فراگیر را جمع بندی کرد و گفت: موسسان حزب فراگیر باید از چهره‌های شاخص باشند، ابزارهای قانونی که زمینه را برای جذب اقشار مختلف فراهم کنند باید از نظر قوانین و مصوبات دولت و بخش‌نامه‌ها مورد توجه قرار گیرند و همچنین فرهنگ تحزب در جامعه نهادینه و گسترش پیدا کند.

دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی ایران اسلامی خاطر نشان کرد: اگر حزب فراگیر بتواند برای اشخاص زمینه بروز دیدگاه‌ها و پذیرش مسئولیت‌ها در جهت رفع مشکل مردم فراهم را کند به طور قطع از تشکیل آن استقبال می‌شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.