موسویان: دوران رقابت ایران و آمریکا در منطقه به سر رسیده است

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

موسویان: دوران رقابت ایران و آمریکا در منطقه به سر رسیده است

ایران > سیاست‌خارجی – ممتازنیوز:
معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: دوران رقابت ایران و آمریکا در منطقه به سر رسیده و یک سیستم همکاری جمعی منطقه‌یی بین ایران و عراق و شورای همکاری‌های خلیج فارس باید جانشین رقابت‌های منطقه‌یی شده و ایران و آمریکا هم در مورد منافع مشترک همکاری کنند.

شبکه تلویزیونی سی اس پن آمریکا سخنرانی و بحث جنجالی و صریح سید حسین موسویان در موسسه بین‌المللی صلح وابسته به سازمان ملل را پخش کرد.

به گزارش ایسنا، مرکز این شبکه که بیش از ۱۰۰ میلیون بیننده دارد در کنگره آمریکاست و به طور عمده مباحث کنگره آمریکا و دولت این کشور را پخش می‌کند. در این جلسه بحث و گفت‌وگوی ۹۰ دقیقه‌ای که بیش از ۱۵۰ تن از دیپلمات‌های مستقر در سازمان ملل، نمایندگان رسانه‌ها و متخصصان سیاست خارجی نیز حضور داشتند، موسویان در پاسخ به خبرنگار روزنامه الحیات وابسته به عربستان سعودی که ایران را متهم به دخالت در کشورهای عربی و عراق کرد گفت: سیاست‌های منطقه‌یی ایران تدافعی است و نه تهاجمی. در ابتدای انقلاب ایران، عراق به عنوان یک کشور عربی به ایران تجاوز کرد. این تجاوز موجب کشته و زخمی شدن یک میلیون ایرانی و بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار خسارت به ایران شد.

او افزود: صدام سلاح شیمیایی استفاده کرد و یکصد هزار ایرانی کشته و زخمی شدند. این جنایات مورد حمایت عربستان و کشورهای عربی منطقه خلیج فارس و آمریکا و اروپا قرار گرفت. این واقعه موجب شد که استراتژی منطقه‌یی ایران تغییر کند و در واقع دلیل نفوذ منطقه‌یی ایران آثار همان تجاوز و حمایت کشورهای عربی از متجاوز است از این رو مبدا و منشاء آن هم تدافعی است.

معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران در مورد خصومت و رقابت منطقه‌یی ایران و آمریکا گفت: ریشه این رقابت و خصومت را باید در سیاست واشنگتن در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس جست‌وجو کرد. آمریکا به دنبال سلطه بر نفت منطقه و به تبع آن حمایت از دیکتاتور بوده است و از این رو ایران در مقابل سلطه‌طلبی آمریکا مقاومت کرده است. اما شرایط در حال تغییر است. آمریکا به‌زودی از نفت منطقه بی‌نیاز شده و در زمره صادرکنندگان نفت قرار می‌گیرد و آمریکا به تدریج منطقه را ترک خواهد کرد.

موسویان گفت: کشورهای منطقه نیز قادر به استخدام آمریکا برای تامین امنیت‌شان نخواهند بود. در عین حال رقابت قدرت‌های منطقه‌یی مثل ایران و عربستان باقی خواهد ماند. در چنین شرایطی دوران رقابت ایران و آمریکا در منطقه به سر رسیده و یک سیستم همکاری جمعی منطقه‌یی بین ایران و عراق و شورای همکاری‌ خلیج‌فارس باید جانشین رقابت‌های منطقه‌یی شده و ایران و آمریکا هم در مورد منافع مشترک همکاری کنند.

این دیپلمات با سابقه کشور هم‌چنین در پاسخ به سوالی در مورد نقش سپاه پاسداران در روابط ایران و آمریکا گفت: در اواخر دهه ۱۹۸۰ که اقای واعظی و من در وزارت خارجه نجات گروگان‌های آمریکایی و غربی در لبنان را دنبال می‌کردیم، مشکل گروگان‌ها صرفا و صرفا با کمک سپاه حل شد. بدون کمک سپاه امکان آزادی گروگان‌های آمریکایی و غربی نبود. هم‌چنین در اوایل دهه ۹۰ که ایران برای مقابله با ترورسم القاعده با آمریکا همکاری کرد باز هم این سپاه بود که این همکاری را ممکن کرد. از این رو اگر آمریکا با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رفتار خوب و منطقی داشته باشد، آن‌ها هم به طور متقابل خوب برخورد می‌کنند. در غیر این صورت با قدرت و نفوذی که در منطفه دارند، به گونه‌ای دیگر عمل می‌کنند.

موسویان در مورد نقش ایران در سوریه نیز گفت: واقعیت این است که اگر امروز بشار اسد سقوط کند، آلترناتیوی که بتواند بحران را جمع کند، وجود ندارد. اپوزسیون متفرق و به هم ریخته است. از این رو باید واقع بین بود. حل مساله سوریه بدون ایران ممکن نیست و به همین دلیل هم کنفرانس‌های ۱ و ۲ ژنو شکست خورد. پنج قدرت جهانی عضو شورای امنیت سازمان ملل باید در یک همکاری تنگاتنگ با پنج قدرت منطقه‌یی ایران، عربستان، مصر، ترکیه و عراق روی اصولی برای نجات سوریه توافق کنند.

وی در پاسخ به انتقاد یکی از حاضران در نشست در مورد به رسمیت نشناختن اسراییل از سوی ایران گفت: با این انتقاد زیاد در آمریکا مواجه هستم. تعجب می‌کنم وقتی که متحدان آمریکا در منطقه هم‌چون عربستان، اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسند، چه توقعی از ایران دارید. اکثر قریب به اتفاق کشورهای اسلامی اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسند و جهان اسلام حاضر به به‌رسمیت شناختن اسراییل نیست بنابراین تمرکز این فشارها روی ایران یک مسیر انحرافی است.

— .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.