موشک‌های کروز در دام سامانه پدافندی “سماوات”

۱۵خردادماه،

این توپ پدافند هوایی ۳۵میلی‌متری، قادر است اهداف مختلف هوایی اعم از هواپیما، بالگرد و موشک‌های کروز را مورد شناسایی و هدف قرار دهد.

به گزارش خبرنگار دفاعی – امنیتیممتازنیوز، توپ پدافند هوایی ۳۵میلی‌متری “سماوات” مجهز به سامانه کنترل آتش و سیستم‌های راداری پیشرفته در ردیف جنگ‌افزارهای برد کوتاه بوده و با حجم آتش بسیار بالای خود قادر است اهداف مختلف هوایی اعم از هواپیما، بالگرد و انواع موشک‌ها را هدف قرار دهد.

عدم امکان تامین این سامانه از سوی کشورهای صاحب تکنولوژی، متخصصان وزارت دفاع را مصمم کرد با تکیه بر استعداد و خلاقیت‌های خود در مدت زمان کوتاهی نمونه آزمایشی آن را تولید و پس از انجام موفق تست‌های عملکردی و راه‌اندازی خط تولید انبوه این محصول پدافندی است.

سرعت، دقت و کیفیت، سه مولفه مهم در راه‌اندازی خط تولید این محصول محسوب می‌شود.

این توپ پدافند هوایی ۳۵ میلی‌متری در ارتفاع پایین و به صورت هوشمند، موشک‌های کروز را مورد شناسایی و هدف قرار می‌دهد و آنها را تا برد ۴ کیلومتری منهدم می‌سازد.

جمهوری اسلامی ایران در روز افتتاح این جنگ‌افزار در سال ۸۶ جزو چهار کشوری بود که فناوری این نوع توپ را در اختیار داشت؛ طراحی و ساخت “توپ سماوات” در مدت زمانی بسیار کوتاه، بر اساس شرایط بومی ایران و با کار شبانه‌روزی تحقق یافته است.

توپ سماوات دارای نواخت تیر بالا بوده و در دقیقه می تواند ۱۱۰۰ تیر را شلیک کند.

این توپ تلفیقی از فعالیت ۳ مجموعه وزارت دفاع است و شرکت صاایران، بخش الکترونیکی و کنترل آتش؛ سازمان هوافضا بخش مهندسی و سازمان صنایع دفاع نیز کارهای مکانیکی این طرح را بر عهده داشته‌اند.

دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری توپ پدافندی سماوات به‌عنوان یکی از چهار کشور دارنده این فناوری و علی‌رغم تلاش غرب برای در موضع ضعف قرار دادن نیروهای مسلح و توان دفاعی کشورمان بار دیگر توانست توانمندی متخصصان ایرانی حوزه دفاع کشور را با وجود تمام تحریم‌ها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به نمایش بگذارد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.