موضع گیری روزنامه ها به سخنان احمدی نژاد

دیروز و امروز روزنامه ها ماجرای واکنش به سخنان رئیس جمهور را دستمایه گزارش خود قرار دادند و نوشتند: «همزمان با بازگشت محمود احمدی‌نژاد از هشتمین و آخرین سفرش به نیویورک و اجلاس سازمان ملل برخی از سخنان مطرح شده از سوی وی در جریان گفت‌و‌گو با رسانه‌های آمریکایی با واکنش‌های منفی در داخل کشور مواجه شده است. احمدی‌نژاد در گفت‌و‌گو با حداقل سه رسانه آمریکایی از آمادگی تهران برای برقراری ارتباط و مذاکره با آمریکایی‌ها با قید شرایطی سخن گفته بود.

این اعلام آمادگی اما روز گذشته از سوی دکتر علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، یکی از معاونان رئیس قوه قضائیه و همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشور تکذیب شد، تا جایی که دکتر ولایتی در پاسخ به گفته‌های رئیس جمهور اعلام کرد که هر تغییری در رابطه ایران با آمریکا باید از طرف مقام معظم رهبری اعلام شود».

روزنامه تهران امروز هم در گزارشی با نام «واکنش‌ها به زمزمه مذاکره با آمریکا» با اشاره به سخنان رئیس جمهور در آمریکا و روایت مواضع مقام معظم رهبری در سال‌های ۷۶ و ۸۵ درباره رابطه با آمریکا در بخشی به واکنش‌ها به زمزمه مذاکره با آمریکا می‌پردازد و می‌نویسد: «هر چند طرح این دست مواضع از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان تازگی نداشت، ولی باز هم این سخنان جنجال‌آفرین شد.

بسیاری از چهره‌های سیاسی طی چند روز اخیر نسبت به این موضع واکنش نشان داده و خواستار توضیح رئیس‌جمهور در این رابطه شدند. ۲۵‌نماینده مجلس روز چهارشنبه مواضع دولت درباره مذاکره با آمریکا را نامناسب دانستند و به رئیس جمهوری تذکر کتبی داده‌اند. این نمایندگان در تذکر خود گفته‌اند، موضع محمود احمدی‌نژاد در خصوص مذاکره با آمریکا با راهبرد عزت، مصلحت و حکمت کشور ناسازگار است. دولت در واکنش به این انتقادات تاکنون سکوت پیشه کرده است.

واکنش تند مقامات به مواضع دولت در رابطه با مذاکره با آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که هر سال و در مدت سفر احمدی‌نژاد به نیویورک این مسأله مطرح می‌شود. در طی هفت سال گذشته، ‌هر بار که در آمریکا حاضر شد، به این مسأله دامن زده و برای گفت‌وگو با مقامات ایالات متحده آمریکا اعلام آمادگی کرده است.

به رغم آنکه این اظهارات هر ساله با واکنش منفی مواجه شده و این نکته که تصمیم‌گیری در این رابطه در حوزه وظایف رئیس‌جمهور نیست، ولی احمدی‌نژاد اصرار دارد هر بار که در نیویورک حاضر شد، نسبت به این موضوع اعلام آمادگی کند. حال آن که در جریان سفر امسال رئیس‌جمهور به نیویورک اتفاق تازه‌ای افتاد که قابل توجه بود. رامین مهمانپرست که در قامت سخنگو و دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان همراه رئیس‌جمهور بود، از سوی عده‌ای ضد انقلاب مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و ایالات متحده آمریکا که مسئول مستقیم حفاظت از جان مهمانان اجلاس سازمان ملل متحد است، با بی‌تفاوتی هر چه تمام‌تر از کنار آن می‌گذرد».

و سرانجام این که روزنامه جوان در گزارشی به مواضع انفعالی برخی دولتمردان از گذشته تاکنون در قبال امریکا پرداخته و با تیتر «حرف سازش هرگز، گاوچران‌ها جری‌تر می‌شوند» در صفحه نخست خود جای داده و در آن می‌نویسد: «خروج گروهک منافقین از لیست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده، در حالی صورت گرفته که محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشور در آخرین سفر خود به نیویورک به عنوان رئیس‌جمهور منفعلانه‌ترین مواضع چندین ساله خود را در سخنرانی‌اش در محافل مختلف خبری اتخاذ کرد و حتی با صراحت از ابراز تمایل شخصی‌اش برای برقراری ارتباط با ایالات متحده نیز سخن گفت. تمام این‌ها دست در دست یکدیگر داد تا ایالات متحده با مشاهده عقب‌نشینی نماینده رسمی جمهوری اسلامی، نام یکی از دشمنان دیرینه کشورمان را از لیست سازمان‌های تروریستی خارج کند. این موضوع را می‌توان اولین سور آمریکا به مواضع انفعالی احمدی‌نژاد دانست».

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. فرهمگی:

    سلام هر کس ابروی برادر مسلمان خود را برد خداوند ابروی او را خواهد برد یادتون از بگم بگم میاد ………………..

    • مهرنوش:

      هنوز اقای میرحسین پیش خدا ابرو داره …………..

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.