موضوع واردات بنزین با حضور “زنگنه” در کمیسیون انرژی بررسی می‌شود

اردیبهشت ۱۴۰۳

عضو کمیسیون انرژی مجلس از برگزاری جلسه‌ای در کمیسیون متبوع خود با حضور وزیر نفت برای بررسی موضوع واردات بنزین خبر داد.

جلیل جعفری نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران دربارهٔ تصمیم وزارت نفت برای واردات بنزین، اظهار داشت: سال قبل، روزانه ۶۱ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شد، اما مجموع بنزین مصرفی حدود ۶۳ میلیون لیتر بود که دومیلیون لیتر کمبود بنزین از ذخایر استراتژیک تامین شد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر نیز حدود ۶۶ میلیون لیتر بنزین در روز تولید می‌شود که تقریبا به همان میزان مصرف داریم.

عضو کمیسیون انرژی در ادامه اظهار داشت: طبق برنامه‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، قرار بر این بود که پالایشگاه آبادان روزانه تا یک میلیون لیتر تولید خود را افزایش دهد و همچنین پالایشگاه‌های بندرعباس نیز تا پایان سال، ۳٫۵ میلیون لیتر، بنزین اضافه تولید کنند.

 وی ادامه داد: همچنین بر اساس برنامه‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، پالایشگاه‌های لاوان می‌بایست تا آخر خرداد ۱٫۵ میلیون لیتر، تبریز حداکثر تا دو ماه آینده یک میلیون لیتر، اصفهان تا سه ماه آینده سه میلیون لیتر و اراک تا یک ماه آینده دو میلیون لیتر به تولید بنزین خود اضافه کنند.

جعفری اظهار داشت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای افزایش حدود ۱۲ میلیون لیتری بنزین، پیش‌بینی می‌شود بنزین مازاد  بر مصرف هم داشته باشیم و به تدریج به عنوان صادر کننده بنزین شناخته شویم، بنابراین با توجه به توسعه پالایشگاه‌ها و تولید بنزین از راه فعالیت‌های پتروشیمی، در حال‌حاضر رویکرد ما بی‌نیازی به واردات است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه واردات بنزین را به مصلحت نمی‌دانم، گفت: وزیر نفت که خود علاقه‌مند به ظرفیت‌سازی در حوزه نفت و گاز است باید ظرفیت‌سازی در حوزه بنزین را نیز در دستور کار این وزارتخانه قرار دهد، ضمن آنکه با توجه به شرایط فعلی ارزی کشور این اقدام به صلاح نیست. 

وی در پایان اظهار داشت: قطعا موضوع واردات بنزین را با حضور زنگنه در کمیسیون انرژی بررسی خواهیم کرد.

گفتنی است؛ براساس اظهارات مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و در تائید گفته‌های وزیر نفت قرار است مقدار کمی بنزین سوپر به منظور “اکتان‌افزایی” در سال جاری وارد کشور شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.