موفقیت محققان جهاد دانشگاهی در بومی‌سازی تولید افزایه‌های سیمان حفاری

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/رییس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی از بومی سازی تولید سه افزایه سیمان حفاری ساخته شده توسط محققان این پژوهشکده برای استفاده در صنعت نفت کشور خبر داد.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) دکتر علی شکرالله‌زاده دربارهٔ افزایه‌های تولید شده در این پژوهشکده به ایسنا گفت: طرح کسب دانش فنی تولید پنج قلم از افزایه‌های سیمان حفاری با همکاری کارشناسان حفاری شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب از سه سال پیش در این پژوهشکده آغاز شد و سال قبل این افزایه‌ها در فرآیند حفاری در چاه‌های نفت از آزمایش میدانی خود سربلند خارج آمدند.

به گفته وی، هدف اصلی اجرای این طرح در چند سال قبل شناسایی ساختار این افزایه‌ها و دستیابی به فرمولاسیون و روش تولید صنعتی آنها برای خود کفایی صنعت نفت کشور بوده است. برای آنکه دوغاب سیمان حفاری ویژگی‌هایی مانند قابلیت پمپاژ، مقاومت فشاری و دمایی، ممانعت از نفوذ گاز، کنترل میزان آب و ویژگی‌هایی نظیر اینها را داشته باشد، به این افزایه‌ها نیازمند است و بدون آنها عملیات سیمان کاری چاه‌ها عملا امکان پذیر نخواهد بود.

شکرالله‌زاده با اشاره به اینکه پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی برای تامین کالای شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب برنده دو مناقصه اعلام شده است، گفت: پژوهشکده برای تولید سه افزایه «FLC دمای پایین»، «Anti Gas Migration» و «FLC دمای بالا» در مناقصات این شرکت حضور پیدا کرد و برای تامین دو قلم اول برنده مناقصه شد.

به گفته وی، رقم پیشنهادی این پژوهشکده برای تولید «Anti Gas Migration» با شرکتهای وارد کننده حاضر در مناقصه تفاوت بسیار بسیاری داشته است که نشان می‌دهد پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی به خوبی موفق شده تا علمی را که در اختیار دارد به ثروت نزدیک کند و از هزینه‌های تولید نفت کشور بکاهد. همچنین این پژوهشکده برای تولید این دو ماده طی شش ماه آ‌ینده با چند کارخانه کنسرسیوم تشکیل داده است؛ به این ترتیب با دانش فنی که در اختیار پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی است، کار تولید افزایه‌های سیمان حفاری در این واحدهای تولیدی انجام می‌شود.

به گفته رییس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی، طبق بخشنامه‌ای که وزارت نفت صادر کرده است، اگر برای تامین کالا یا ماده‌ای در صنعت نفت تولید کننده داخلی وجود داشته باشد، بدون برگزاری مناقصه باید نیازمندی‌ها را از همان تولید کننده خریداری کرد. با این حال پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ترجیح داد که در مناقصه شرکت کرده و به صورت رقابتی تولید خود را آغاز کند.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.