موقعیت ممتاز ایران در اتصال ترانزیت جهانی/ ضرورت تبدیل بنادر کشور به بنادر هاب منطقه ای

۲۹ آبان ،

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران موقعیت ممتازی در اتصال ترانزیت جهانی دارد گفت: بنادر کشور باید به بنادر هاب منطقه ای و تامین کننده اصلی سوخت کشتی های اقیانوس پیما تبدیل شوند.

به گزارش تفسیری خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، محمدرضا رحیمی امروز در دهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی اظهار داشت: تاریخچه ۲۲ ساله برگزاری این همایش بیانگر ایجاد ارتباط پایدار بین المللی و تبادل علم و دانش و تجربه میان اصحاب اندیشه در کشورهای شرکت کننده است.

وی با بیان اینکه دریاها و سواحل حلقه اتصال کشورها با یکدیگر محسوب می شوند افزود: ایران با دارابودن ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی از سهم قابل توجهی در حوزه سواحل و بنادر برخوردار است و باید با تدبیر مناسب و بهره گیری از علم و اندیشه و آخرین دستاوردهای روز دنیا از این نعمت الهی به نحواحسن بهره گرفت.

رحیمی با اشاره به اینکه یکی از قابلیت های مهم دریا توسعه گردشگری است تصریح کرد: در سال قبل میزان جابجایی مسافر از بنادر کشور معادل ۱۰ میلیون نفر بوده که این بخش هنوز جای توسعه دارد و به خاطر جنگ تحمیلی و مشکلاتی که پس از آن در کشور تحمیل شده نتوانستیم به معنای واقعی در سواحل کشور سرمایه گذاری مناسبی انجام دهیم.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: نگرش توسعه در کشور باید از سمت خشکی به دریا حرکت کنند و توسعه کشور باید دریا محور باشد.

وی با اشاره به اقدامات مناسب سازمان بنادر در جهت توسعه و تجهیز بنادر کشور گفت: طی سال قبل ۶۰ بندر کوچک در کشور احداث شده که ۴۰ مورد آن در سالجاری به بهره برداری می رسد و باید در این زمینه تلاش کنیم تا موقعیت های مناسب سواحل دریایی کشور را به گوش سرمایه گذاران جهانی برسانیم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: لازم است همایشی در خصوص معرفی مزیت های سرمایه گذاری داخلی و خارجی در حوزه سواحل و بنادر کشور برگزار شود تا جهانیان از موقعیت های ویژه سواحل و بنادر کشور در حوزه ترانزیت و گردشگری آگاهی پیدا کنند.

وی ادامه داد: اکنون سالانه ۲۰ میلیون تن ترانزیت از بنادر کشور انجام می گیرد که این میزان باید طی برنامه پنجم به ۵۰ میلیون تن برسد.

رحیمی تاکید کرد: موقعیت ایران در حوزه ترانزیت ممتاز است چرا که قابلیت اتصال همه قاره های جهان را به هم دارد و این موقعیت ممتاز باید به جهانیان ارایه شود.

* ضرورت سوخت رسانی بنادر کشور به کشتی های اقیانوس پیمای منطقه

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات مهم در حوزه سواحل و بنادر سوخت رسانی به کشتی ها است افزود: بخش قابل توجهی از فعالیت های ۶۰ هزار کشتی اقیانوس پیما با بنادر کشور ما در ارتباط است و این امر نشان دهنده اهمیت تبدیل بنادر کشور به بنادر کانونی یا همان بنادر هاب منطقه ای است.

وی ادامه داد: کشور ما باید تامین کننده اصلی سوخت کشتی های اقیانوس پیمای منطقه باشد اما در حال حاضر متأسفانه کشورهای هم پایه سوخت کشتی را از ما به قیمتی ارزان تر می خرند و به کشتی های اقیانوس پیما به قیمت بالاتر می فروشند.

رحیمی تاکید کرد: بنادر ما باید با ارایه سرویس های مناسب به بنادر هاب منطقه ای تبدیل شود.

* ضرورت تقویت صنایع دریایی و نیروی دریایی

رحیمی با اشاره به اهمیت فعالیت های مربوط به صنایع دریایی تصریح کرد: در طول ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل می توان میزان قابل توجهی از صنایع ساحلی و فراساحلی با اشتغالزایی مناسب فراهم کرد.

وی افزود: تاکنون اقدامات کلانی در زمینه توسعه سواحل و بنادر و صنایع دریایی انجام شده اما هنوز کارهای ناتمام پیش روی ما و چرخ توسعه باید سریع تر به حرکت درآید.

رحیمی افزود: هر کشوری که دارای سواحل طولانی است نیازی حیاتی به نیروی دریایی دارد و در طول تاریخ همواره کشور ما با تهدیدات نیروی دریایی کشورهای مختلف روبرو بوده و این امر اهمیت تقویت نیروی دریایی را در کشور دوچندان می کند.

رحیمی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی این را دارد که در سواحل خود زمینه های جذابی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی فراهم کند./عب


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.