میکروفون،پارتی بردار نیست

علاقمندان به کار اجرا با پارتی بازی راه به جایی نمی‌برند.

علیرضا معینی،گوینده پیشکسوت رادیو با اشاره به سبک های متفاوت در حرفه گویندگی،در گفتگو به خبرنگار حوزه تلویزیون و رادیو باشگاه خبرنگاران گفت:امروز شاهد سبک های متفاوت گویندگی از سوی جوانان هستیم که می‌تواند این هنر را زنده نگه دارد.
وی تصریح کرد:معتقدم نباید هنرمند  را محدود به اجرا در یک برنامه خاص و یا فقط در رادیو و تلویزیون کرد.
معینی با اشاره به وجود مرزبندی های به وجود آمده اظهارداشت:در حرفه گویندگی بسیاری از افراد با واسطه و سفارشی وارد این هنر شدند و قادر به ارائه دادن اجرای برنامه ای ممتاز نیستند که همین امر زمینه به وجود آمدن خط قرمزها را فراهم می کند.
این گوینده پیشکسوت با بیان این مطلب که مسئولان امر باید افراد مستعد را وارد هنر گویندگی کنند،افزود:مسئولان باید سعی کنند تا بدون درنظر گرفتن رابطه،با ضابطه جوانان تحصیل کرده و آشنا به ادبیات فارسی و اخلاق حرفه ای را دعوت به کار کنند.
وی تصریح کرد:گاهی شاهد اجراهای کپی شده از برخی از رسانه های بیگانه توسط گویندگان ناشی هستیم که با رابطه وارد این هنر شده اند و همین گروه از جوانان باعث لطمه زدن به برنامه ها و نیز گویندگان متبحر می شوند.
معینی ضمن بیان این مطلب که اخلاق رسانه ای باید در راس کار گویندگان باشد،ابراز داشت: متاسفانه بعضی از گویندگان تازه کار،دور از اخلاق اجتماعی و رسانه ای رفتار می‌کنند و این مسئله جای تاسف بسیار دارد.
معینی با اشاره به وضعیت و سابقه هنر گویندگی و فن بیان ادامه داد:فن های گویندگی ما از تئاتر گرفته شده و تئاتر از خارج از کشور به ایران آمده است و بیشتر اوقات جوانان علاقمند به هنر گویندگی فقط از همان تکنیکهای تئاتر استفاده می کنند.
این گوینده برنامه های ماندگار رادیو،اظهارداشت:نباید هر علاقمندی وارد حرفه گویندگی شود؛چرا که میکروفون،پارتی بازی برنمی دارد.
وی با اشاره به زنده نگه داشتن هنر گویندگی گفت:باید اساتید گویندگی افراد واجد شرایط را بعد از پذیرفته شدن و برای رسیدن به جایگاه ممتاز بودن،پرورش دهند تا این هنر همچنان زنده بماند.
گفتنی است؛”علیرضا معینی” کتابی با عنوان تربیت صدا – گویندگی را از سوی اداره کل پژوهش های رادیو را در دست چاپ دارد.
شایان ذکر است؛معینی در برنامه تلویزیونی “رادیو  هفت” به اجرا و شعرخوانی اشعار مختلف نیز می‌پردازد./ه


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.