میگرن باعث کاهش مهارت‌های ادراکی و حسی نمی‌شود

میگرن با وجود درد بسیار با افت یا زوال شناختی افراد در ارتباط نیست.

به گزارش گروه پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه آنلاین پزشکی بریتانیا محققان بریگهام و بیمارستان زنان با انجام یک مطالعه روی ۴۰۰۰۰ زن ۴۵ ساله و بالاتر و نیز داده‌های به دست آمده از وضعیت میگرن ۶۳۴۹ زن در ابتدای آزمایش و پی‌گیری نتایج با استفاده از تست‌های روان‌شناختی دریافتند که میگرن با بروز زوال شناختی همراه نمی‌باشد.

براساس این گزارش محققان با تقسیم افراد مورد مطالعه در ۴ گروه شامل افراد بدون سابقه میگرنی، افراد با بیماری میگرن همراه با اورا (علائم میگرن همراه با اختلالات بینایی و حسی) افراد میگرنی بدون اورا و افراد با سابقه میگرن در گذشته و انجام تستهای روان‌شناختی و فکری در فواصل ۲ سال برای بیش از ۳ مرتبه افزودند: در مقایسه زنان بدون سابقه میگرنی، سطوح قابل توجهی از کاهش عملکرد ادراکی در زنانی که میگرن با اورا یا بدون اورا را تجربه کرده‌اند، مشاهده نشده است.

به گفته محققان مطالعات قبلی ارتباط میگرن را با افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی و ضایعات مغزی نشان داده‌اند و با وجود مسائل ناشناخته بسیار زیادی در مورد میگرن این مطالعه جدید می‌افزاید که این بیماری دردناک باعث ایجاد عواقبی مانند زوال عقلی و زوال شناختی نمی‌شود.

گفتنی است میگرن نوعی اختلال سردرد است که اغلب اوقات به صورت درد همراه با ضربان یک طرفه است که در ابتدا خفیف و کم کم شدید می‌شود و با بی‌اشتهایی، تهوع و گاهی اوقات استفراغ همراه است. این بیماری در حال حاضر ۲۰ درصد از جمعیت زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.