میزان ریزگردها نسبت به سال قبل کاهش یافته است/ تصویب طرح مقابله با ریزگردها در عراق

۲۶خردادماه،

میزان ریزگردها نسبت به سال قبل کاهش یافته است/ تصویب طرح مقابله با ریزگردها در عراق

میزان ریزگردها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است/ تصویب طرح مقابله با ریزگردها در عراق

 قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی سال آبی جاری میزان ریزگردها نسبت به سال قبل کاهش یافته اما هنوز تا ریشه‌کن شدن، آن زمان لازم است.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، دکتر علی محمد شاعری، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ، افزود: در سال قبل ۲۳ استان درگیر ریزگردها شدند که تعدد آن‌ها در سال جاری کاهش یافته و بیشتر استان‌هایی مانند خوزستان، ایلام، کرمانشاه، مرکزی و کردستان با این پدیده مواجهند.

وی ادامه داد: با آغاز فصل بهار بتدریج میزان غلظت ریزگردها افزایش می‌یابد که با افزایش سرعت وزش طوفان‌ها از سمت کشورهای عراق، سوریه و عربستان و کاهش بارندگی‌ها شدت بیشتری می‌یابد.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برای مقابله با پدیده ریزگردها باید ابتدا منشا آن را ریشه کن کنیم از تصویب طرح مقابله با ریزگردها در کشور عراق خبر داد و گفت:‌ علاوه بر آن این کشور آمادگی خود را در جهت دریافت کمک‌های بین‌المللی و همکاری با دیگر کشورها اعلام کرده است.

شاعری افزود: ایران تا کنون کارشناسانی را به این کشور اعزام کرده و نهال، ماشین آلات و خدمات فنی مهندسی مورد نیازی را که برای مقابله با پدیده ریزگردها لازم است در اختیار کشور عراق قرار داده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به ایسنا گفت: علاوه بر آن پیشنهاد داده‌ایم که صندوق منطقه‌ای تحت نظر برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) تشکیل شود تا به کشورهایی که منشاء ریزگردها می باشند کمک مالی شود.

به گفته وی اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در این کشور شامل جنگل‌کاری، احیای تالاب‌ها، آموزش کارشناسان عراقی، نصب دستگاه‌های پایش برای پیش‌بینی و آمادگی مردم برای مقابله با ریزگردها و انجام طرح‌های تحقیقاتی مشترک با این کشور می‌شود.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: کشور عراق برای تالاب‌های در معرض انقراض که یکی از کانون‌های مهم انتشار یافتن ریزگردها می باشند بسیار مناسب عمل کرده و تالاب‌های این کشور که همسایگی ایران می باشند از جمله تالار هورالعظیم نسبت به سال‌های قبل پرآب‌تر شده است.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / محیط زیست
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.