میزان مقاومت آنتی بیوتیکی به داروهای خط اول درمان توبرکلوزیس بالا است

۱۵م آذر ،

مایکوباکتریوم توبرکلوزیس عامل اصلی بروز بیماری مهم و شایع سل است و مطالعات اخیر نشان می دهند که میزان مقاومت آنتی بیوتیکی نسبت به داروهای خط اول درمان توبرکلوزیس بالا است.

کمال بشارتی، متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سل یک بیماری عفونی مزمن ریوی و خارج ریوی است که به وسیله مایکوباکتریوم توبرکلوزیس و به ندرت به وسیله مایکوباکتریوم بوسین ایجاد می گردد.

وی تصریح کرد: توبرکلوزیس به عنوان یک مشکل بهداشتی مهم، به سبب انتقال فرد به فرد و میزان بالای مرگ و میر آن به ویژه در کشورهای در حال توسعه اهمیت بسیاری دارد.

بشارتی اصل با اشاره به بروز مقاومت های دارویی نسبت به درمان های موجود، تاکید کرد: مطالعات اخیر نشان می دهند که میزان مقاومت آنتی بیوتیکی نسبت به داروهای خط اول درمان توبرلکوزیس که عامل اصلی بروز بیماری مهم و شایع سل است، بالا بوده و میزان این مقاومت در سال های اخیر روندی افزایشی داشته است.

وی با بیان این که کنترل بروز مقاومت های آنتی بیوتیکی موضوعی بسیار مهم است، خاطر نشان کرد: با استقرار برنامه های کنترل دقیق تر و مراقبت های جدی تر و تشخیص سریع عفونت ها، می توان به کاهش میزان بروز و شیوع مقاومت های آنتی بیوتیکی کمک کرد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.