نابسامانی های بازار

جام جم آنلاین: این روزها پای درددل خانواده‌ها که می‌نشینی، معمولا سخن از نابسامانی‌های بازار و گران شدن سکه، طلا و ارز به میان می‌آید اما جالب است که یکی از عمده تاثیرات این بازار پرتلاطم روی بحث ازدواج است، تاثیری که شاید در مقابل مشکلات معیشتی، کمتر به چشم بیاید.

واقعیت این است که بسیاری از جوانان آماده ازدواج با نیم‌نگاهی به بازار پرنوسان و غیرقابل اعتماد فعلی، رغبتشان به ازدواج کمتر شده است و این بی‌رغبتی با افزایش هزینه‌های تشکیل زندگی، ارتباط مستقیمی دارد.

کافی است سری به طلافروشی‌ها و تالارهای عقد و عروسی بزنید یا پای درددل تازه عروس و دامادهایی بنشینید که برای تهیه اقلام ضروری مراسم ازدواجشان، چوب افزایش قیمت‌ها را خورده‌اند، آنگاه براحتی شما هم به این نتیجه می‌رسید که ازدواج کردن در این بازار بی‌ثبات، دل شیر می‌خواهد.

شاید اولین پاسخی که به ذهن خیلی‌ها خطور کند، این باشد که جوانان با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، بدون مراسم ازدواج سر خانه و زندگی شان بروند، اما نباید فراموش کنیم که هنوز برای بسیاری از خانواده‌های ایرانی، مراسم عروسی یک سنت غیرقابل جایگزین محسوب می‌شود که برگزاری‌اش به یک قانون نانوشته تبدیل شده است.

در چنین شرایطی است که بحث ازدواج‌های کم‌خرج و آسان به عنوان یک راه‌حل منطقی به میان می‌آید؛ یعنی ازدواج‌هایی که در آن از زرق و برق‌ها و هزینه‌های غیرضروری مراسم عقد و عروسی خبری نیست، اما متاسفانه این نوع ازدواج‌ها هم با مشکلات خاص خود روبه‌روست.

مهم‌ترین مانع پیش روی این‌گونه ازدواج‌ها، نبود فرهنگ‌سازی و نهادینه نشدن این نوع مراسم‌های کم‌هزینه است؛ درواقع نهادهای فرهنگ‌ساز ما هنوز نتوانسته‌اند در بحث آموزش و گسترش «ازدواج‌های آسان» قدم شاخصی بردارند.

جدای از نبود فرهنگ‌سازی، حمایت نشدن عروس و دامادها هم در گسترش نیافتن فرهنگ ازدواج آسان بی‌تاثیر نبوده است؛ به طور مثال، با وجود آن‌که گفته می‌شود ازدواج‌های دانشجویی به نسبت سایر ازدواج‌ها، ثبات و دوام بیشتری دارد و حتی مسوولان نیز بر ازدواج‌های دانشجویی و برگزاری مراسم کم‌هزینه این‌گونه عروسی‌ها اصرار می‌ورزند، اما مسولین در مقام عمل از عروس و دامادهای دانشجو، حمایت مالی به عمل نمی‌آورند؛ در حالی که اگر مسوولان به این‌گونه ازدواج‌های آسان، نگاه تشویقی داشتند و زوج‌های جوان را در این راه یاری می‌کردند، به طور قطع آمار ازدواج‌ها، رشد صعودی به خود می‌گرفت.

امین جلالوند – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.