‘ناخدا خورشید’ به شبکه مستند می آید

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، مستند ‘یک فیلم، یک تجربه’ ساخته ناهید دل آگاه سلسله برنامه ای است که در آن به بررسی یک فیلم همگام با فیلمساز آن پرداخته می‌شود.

این بار در ‘و خورشید هم چنان می درخشد’ ساخته لیلا نقدی پری به فیلم سینمایی ‘ ناخدا خورشید’ می پردازد و مراحل ساخت فیلم را در کنار عوامل آن مرور می‌کند و حتی از اهالی ادبیات نیز در بررسی تحلیلی این فیلم سود خواهد جست.

‘ناخدا خورشید’به نویسندگی و کارگردانی ناصر تقوایی در سال ۱۳۶۵ ساخته شده و بازیگرانی همچون داریوش ارجمند، علی نصیریان، سعید پورصمیمی و پروانه معصومی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این فیلم برداشتی است آزاد از داستان ‘داشتن و نداشتن’ ارنست همینگوی که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد، داریوش ارجمند و لوح زرین بهترین بازیگر نقش دوم مرد سعید پورصمیمی را در پنجمین جشنواره فیلم فجر به خود اختصاص داده است.

همچنین ناصر تقوایی جایزه یوزپلنگ برنزی چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو را به خاطر فیلم ‘ناخدا خورشید’ دریافت کرده است.

گفتنی است مجموعه ‘یک فیلم، یک تجربه’ با هدف بررسی ساخت مهم ترین آثار سینمایی ایران هر روز ساعت ۱۷ از شبکه مستند سیما به روی آنتن می رود.

** مستند ‘اختر چرخ ادب خانه اش ویران است’ به تهیه کنندگی ندا عابد و کارگردانی هوشنگ اعلم چهاردهم تیر ماه جاری همزمان با روز قلم از شبکه مستند پخش می‌شود.

این مستند که از مجموعه ‘ گنج پنهان’ و در شبکه مستند سیما تولید شده است و قصد دارد آخرین وضعیت خانه های قدیمی و مهم تهران را که در معرض نابودی قرار گرفته‌اند، مورد بررسی قرار دهد.

این مجموعه در نخستین قسمت به سراغ خانه پدری پروین اعتصامی در تهران می رود تا در قالب مستندی گزارشی اهمیت حفظ خانه این شاعره بزرگ کشور و آخرین وضعیت آن را در مصاحبه با خانواده اش، مسوولان و نهادهای مربوطه از جمله شهرداری، میراث فرهنگی و… مورد کاوش قرار دهد.

فراهنگ ۲۰۲۵**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۱۰۰۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.