نارسایی و بازتوانی قلبی

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر مصطفی نجاتیان، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به پرسش های​ ما پاسخ می‌دهد.

نشانه‌های نارسایی قلبی در فرد چیست؟

نارسایی قلبی وضعیتی است که در آن قلب نمی‌تواند خون لازم را برای نیازهای متابولیک بدن تامین کند؛ در واقع قلب نمی‌تواند خون را به خوبی به اعضا برساند. شایع‌ترین نارسایی قلب، به حفره چپ قلب اختصاص دارد. حتی گفته می‌شود نارسایی‌های قلب راست نیز از قلب چپ منشا می‌گیرد.

علائم نارسایی قلبی؛ تنگی‌نفس، تپش قلب هنگام راه‌رفتن، ورم پاها یا حالت سرگیجه در بیمار است. اصولا افرادی که نارسایی قلبی دارند، نمی‌توانند براحتی تحرک داشته باشند یا بخوبی غذا میل کنند و این حالت موجب اختلال در روح و روان آنها می‌شود. بیمار در این وضعیت، بی‌اشتها، بی‌خواب و ناتوان و حتی دچار افسردگی خواهد ‌شد. نارسایی قلبی معمولا در سن بالا ایجاد می‌شود و بهترین راه تشخیص آن اکوکاردیوگرافی است.

بازتوانی قلب چیست؟

بازتوانی قلب یک برنامه درمانی برای بیماران قلبی است. هدف از آن، محدود‌کردن آسیب‌های وارد‌شده به قلب و بهبود کیفیت زندگی است.

بازتوانی قلبی یکی از اقداماتی است که برای بهبود وضعیت حرکتی بیمار صورت می‌گیرد. بازتوانی قلب به بیماران قلبی کمک می‌کند تا بعد از حمله قلبی، جراحی قلب یا اقدامات پزشکی که برای بازکردن عروق بسته انجام می‌شود، احساس بهتری داشته باشند، همچنین برای افرادی که دچار نارسایی قلبی، تعویض دریچه قلب یا انسداد عروق خونی دست یا پا هستند، بسیار کمک‌کننده است.

بازتوانی قلب قادر است تغذیه بیمار را بهبود ببخشد و علائم بیماری را کاهش دهد و مدت زمان بستری‌شدن در بیمارستان را بسیار کم کند.

همچنین در بازتوانی، از طریق دستگاه ویژه گردش خون در عضلات قلب، رگ‌سازی و خون​رسانی تسریع می‌شود و قلب بهتر کار می‌کند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.