نامه محسن رضایی در سال ۶۳ به امام(ره): اگر مهلت بدهید دوساله جنگ را تمام می​کنیم

به گزارش خبرآنلاین، آیت​الله هاشمی رفسنجانی در کتاب «به سوی سرنوشت» که مجموعه خاطرات وی را از سال ۶۳ را در بر دارد، در صفحات مربوط به رخدادهای ۱۳ مرداد آن سال، نوشته است: «ساعت‌ نه‌ صبح‌، احمد آقا آمد. گفت‌ [محسن‌ رضایی‌] فرمانده‌ سپاه‌ به‌ امام‌ نامه‌ نوشته‌ و وضع‌ جبهه‌ها و عملیات‌ راتوضیح‌ داده‌ است‌، و از فشاری‌ که‌ برای‌ انجام‌ عملیات‌ وارد می‌آید، گله‌ کرده‌ و گفته‌ به‌ ما اگر مهلت ‌بدهید، دو ساله‌ جنگ‌ را با پیروزی‌ تمام‌ می‌کنیم‌….عصر، آقای‌ محسن‌ رضایی‌ و آقای‌ [علی‌] شمخانی‌ آمدند. درباره‌ عملیات‌ آینده‌ بحث‌ کردیم‌. تلاش‌ داشتند که‌ بقبولانند، به‌ زودی‌ در جنوب‌ کاری‌ نمی‌شود کرد. من‌ هم‌ اوضاع‌ و شرایط بین‌المللی‌ را برای‌ آنها توضیح‌ دادم‌. بالاخره‌ طرح‌ نسبتا جدیدی‌ که‌ [برای‌ عملیات‌] داشتند، عرضه‌کردند. [طرح‌] پذیرفته‌ شد. زمانی‌ هم‌ [برای‌ انجام‌ عملیات‌] معین‌ شد و به‌ طور موقت‌ مشکل‌ رفع‌گردید».

یکسال پیش از آن نیز محسن‌رضایی‌ فرمانده‌ وقت سپاه‌ پاسداران‌ در ۱۳ مرداد سال ۶۲، در تماسی تلفنی از پیرانشهر به هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی،  خبر فتح‌ ارتفاع‌ مهم‌ گرده‌مند را داده بود. به نوشته هاشمی در کتاب «آرامش و چالش»، رضایی در این تماس می​گوید: از اول‌ شروع‌ [عملیات‌] والفجر۲ تاکنون‌، حدود دو هزار شهیدداده‌ایم‌، ولی‌ موفقیت​ها، خیلی‌ زیاد است‌.

در خاطرات وی از چنین روزی در سال ۶۱، که در کتاب «پس از بحران» به چاپ رسیده نیز آمده است: «در جلسه‌ شورای‌ عالی‌ دفاع‌ آقای‌ ظهیرنژاد به‌ نیروی‌ زمینی‌ و سپاه ‌اعتراض‌ داشت‌ و خودش‌ طرحی‌ ارائه‌ داد و آنها جواب‌ دادند. کار و طرح‌ آنها تأیید شد و من‌ بعد ازجلسه‌ مصاحبه‌ کردم‌. عدم‌ توفیق‌ در عملیات‌ رمضان‌ باعث‌ بروز انتقادات‌ شده‌ است‌. آنها که‌ عجله ‌داشتند و نسبت‌ به‌ تأخیر عملیات‌ معترض‌ بودند اکنون‌ متوجه‌ شده‌اند که‌ جنگیدن‌ در خاک‌ دشمن‌ به‌ آسانی‌ جنگ‌ در زمین‌ و خاک‌ خودی‌ نیست‌ و بخصوص‌ در رزمندگان‌ که‌ خود واقعیت‌های‌ جبهه‌ رامی‌بینند واقع‌ بینی‌ بیشتر می‌شود. آقای‌ محسن‌ رضایی‌ هم‌ از حرکت‌های‌ معارض‌ سپاه‌ گله‌ داشت‌. آنها قدرت‌ و اختیار زیاد می‌خواهند و جو جامعه‌ و مجلس‌ مخالف‌ است‌».

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.