نانو ذرات طلا بدون گروه پایدار کننده واکنش اکسایش هوازی الکلها صورت گرفت

توسط مبتکر کشورمان برای اولین بار در دنیا نانو ذرات طلا بدون گروه پایدار کننده واکنش اکسایش هوازی الکل ها را صورت دادند.

فرهاد کبیری اصفهانی، مبتکر سنتز و شناسایی نانو ذرات طلا و کاربرد کاتالیزوری آن در واکنش اکسیداسیونی الکل ها در گفتگو با خبرنگار علمیممتازنیوز، افزود: طلا، فلزی پایدار است ، در حدود ۲۰ سال پیش متوجه شدند که وقتی به صورت نانو ذرات در می آید فعالیت بالای کاتالیزوری از خود نشان می دهد مشکلی که این نانو ذرات دارند این است که به دلیل فعالیت بالا و جنب و جوش فراوان به هم متصل  و تولید ذرات بزرگتر می کنند.

وی گفت: از یک سری پایدار کننده آلی و معدنی برای جلوگیری از رشد این نانو ذرات استفاده می کنند.

این پایدار کننده ها اطراف نانو ذرات حصاری را تشکیل داده و مانع رشد این نانو ذرات می شوند.

این مبتکر تصریح کرد: ما نانو ذرات طلا را بدون استفاده از پایدار کننده روی سطح سیزیوم کربنات پایدار کردیم و این نانو ذرات طلا را در اکسایش الکل ها و در حضور هوا مورد استفاده قرار داریم.

اصفهانی اظهار کرد: در این روش از دمایی محیط استفاده شد و این جزو معدود گزارش هایی بود که نانو ذرات طلا واکنش هوازی آن در دمای محیط انجام می شود.

وی ادامه داد: بیشتر کاتالیزورهایی که در این واکنش مورد استفاده قرار می گیرند در دمای بالا استفاده می شوند این کاتالیزور توانست طیف گسترده ای از الکل ها را گروه های عاملی مختلف اکسید کند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.