ناگفته هایی تازه از دیدار پوتین و نتانیاهو

سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به خاورمیانه به خصوص سرزمین‌های اشغالی فلسطین ابعاد مختلفی داشت ، شبکه تلویزیون پنجم فرانسه اخیرا در گزارشی ، جزئیات جدیدی را در این باره منتشر کرده است .

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از «تابناک» پوتین در سرزمین‌های اشغالی هر چند قول‌هایی به طرف اسرائیلی برای ادامه همکاری‌های اقتصادی و نظامی داد و به گفته برخی منابع تحت فشار مقامات رژیم صهیونیستی فروش موشک‌های ضدهوایی پیشرفته اس۳۰۰ به سوریه را متوقف کرد، اما در برابر دیگر درخواست‌های سران تل‌آویو برای عدم حمایت از اسد ایستاد و درخواست‌های نتانیاهو را به صورت کامل رد کرد.

شبکه تلویزیون پنجم فرانسه در گزارشی که در این مورد منتشر کرد به موضع مستحکم پوتین در برابر درخواست‌های طرف اسرائیلی اشاره می‌کند و می‌گوید روسیه به هیچ عنوان از مواضع خود در برابر متحد راهبردی‌اش دست نخواهد کشید.

ایل کالوی خبرنگار این شبکه در فلسطین اشغالی به نقل از ایگال پالمور سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل این موضوع را بدین گونه نقل می‌کند: « پوتین از منافع روسیه در سوریه سخن گفت و اینکه روسیه نمی‌تواند از این منافع دست بکشد. ما حمایت شخصی از بشار اسد به عنوان یک فرد نمی‌کنیم، اما روسیه از رژیم کنونی حاکم در سوریه حمایت می‌کند و هیچ فردی وجود ندارد که بتوان به وی برای حفظ رژیم کنونی سوریه و غلبه بر ناآرامی‌ها اعتماد کرد و در شرایط کنونی این تنها بشار اسد است که واجد چنین شرایطی است و ما از تمام برگه‌های خود برای حمایت از وی استفاده می‌کنیم.»

بر اساس این گزارش پوتین در ادامه تاکید می‌کند که روسیه مانند ترکیه نیست که می‌خواهد جای ایران را در سوریه بگیرد، هر چند آنها (ترک‌ها) این توان را ندارند که وارد یک ماجراجویی نظامی علیه سوریه شوند.

به گفته منابع آگاه همین موضع روسیه است که کشورهای غربی و عربی مداخله‌گر در سوریه را از درخواست برای سرنگونی رژیم سوریه، به برکناری بشار اسد تقلیل داده است، چرا که آنها خواسته‌اند با این حربه دستکم رضایت روسیه را جلب کرده و به این کشور بقبولانند که منافع مسکو در سوریه با بقای نظام حفظ خواهد شد.

اما پوتین با پاسخ‌های خود به مقامات اسرائیلی بر حمایت از اسد تاکید کرده و وی را عامل و نقطه ثقل باقی ماندن رژیم در سوریه و در نتیجه منافع روسیه می‌داند. البته روس‌ها پیش از این از حمایت همه جانبه ایران از اسد نیز مطمئن شده بودند و در مشورت‌هایی که با طرف سوری داشتند طرح کشورهای عربی برای اجرای مدل یمن را با بشار اسد در میان می‌گذارند که پاسخ محکم و تندی را دریافت می‌کنند که نه طرح یمن و نه هیچ طرح دیگری در سوریه قابل اجرا نیست و هیچ کس در جهان نمی‌تواند ما را مجبور کند کاری که آنها می‌خواهند، انجام دهیم.

منابع آگاه به «تابناک» گفته‌اند که حتی اگر مسکو بخواهد که اسد کنار رود، آنان کسی را ندارند که جایگزین وی کنند ، به همین خاطر همچنان بر روی گزینه ابقای اسد اصرار دارند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.