نا امیدی اسپانیایی ها هر روز بیشتر می شود

به گزارش ایرنا، این نظرسنجی که توسط موسسه معتبر ‘مرکز تحقیقات جامعه شناسی’ اسپانیا انجام شده و نتایج آن امروز انتشار یافته است، موید آن است که در حال حاضر دو سوم اسپانیایی ها معتقدند وضعیت اقتصادی کشورشان رو به وخامت بیشتر می رود.

این رقم در مقایسه با ماه گذشته میلادی، افزایش نشان می دهد، به گونه ای که ۴/۸۹ درصد شرکت کنندگان معتقدند وضعیت اقتصادی کشور ‘بد’ یا ‘خیلی بد’ است و ۵/۴۰ درصد اعتقاد دارند که این وضعیت بدتر هم خواهد شد، در حالی که فقط ۲/۱۸ درصد به بهبود آن امید دارند و از نظر ۲/۳۰ درصد دیگر هم شرایط اقتصادی اسپانیا در آینده نزدیک فرقی نخواهد کرد.

شرکت کنندگان در این نظرسنجی، به ترتیب، ‘بیکاری’، ‘مشکلات اقتصادی’، ‘وضعیت سیاسی’، ‘فساد مالی و کلاهبرداری’ ، ‘بهداشت’ و ‘بانکها ‘ را شش دغدغه و نگرانی جدی خود عنوان کرده اند.

بر اساس نتایج بدست آمده، بیکاری از نظر ۶/۷۶ درصد پاسخ دهندگان اسپانیایی همچنان اولین و مهمترین مشکل شهروندان است، ۵/۴۶ درصد مردم نیز مشکلات اقتصادی را دومین نگرانی‌ عمده خود بیان کرده اند.

اگرچه نتایج مذکور نشان می دهد با وجود تدابیر دولت و اجرای برنامه های ریاضتی، همچنان نگرانی از بیکاری و اوضاع اقتصادی در میان مردم در حال افزایش است، اما نکته جالبتر، حساس شدن آنها به وضعیت سیاسی کشور است، به گونه ای که ۴/۲۵ درصد مردم گفته اند از آینده سیاسی کشور اسپانیا بیم دارند. این در حالی است که معمولا، این مساله جزو دغدغه های جدی مردم نبود.

بر اساس نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات جامعه شناسی، در حال حاضر ۶/۶۸ درصد اسپانیاییها دیدگاهی منفی نسبت به وضعیت سیاسی کشور دارند و آن را ‘بد’ یا ‘خیلی بد’ ارزیابی می کنند، در حالی که فقط ۸/۴ درصد معتقدند این وضعیت، ‘خوب’ یا ‘خیلی خوب’ است. از میان این عده، ۹/۴۱ درصد افراد شرکت کننده در نظرسنجی بر این باورند که اوضاع سیاسی کشور فرقی نخواهد کرد، حال آنکه ۲/۳۰ درصد معتقدند بدتر خواهد شد و فقط ۴/۱۴ درصد به بهبود وضعیت سیاسی اسپانیا در آینده نزدیک امید دارند.

به عقیده کارشناسان، این نگرانی مردم از تشدید اختلافات احزاب و گروههای سیاسی کشور بر سر راهکارهای برون رفت از بحران اقتصادی و افزایش نارضایتی عمومی از عملکرد احزاب ناشی می شود.

پس از موارد یادشده، ‘فساد مالی‌ و کلاهبرداری’ چهارمین نگرانی‌ عمده اسپانیایی ها است و ۲/۱۲ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی آن را مهمترین دغدغه خود عنوان کرده اند. پس از آن ۴/۱۰ درصد نیز بهداشت و درمان را مشکل اصلی اسپانیا می‌ دانند .

با این حال، به نظر می رسد با تصمیمات تازه دولت برای اجرای قانون خدمات درمانی و بهداشتی که با افزایش شدید هزینه ها همراه است، این دغدغه برای مردم جدی تر شود.

بانک ها و عملکرد آنها نیز که پیش از این در میان ۱۰ دغدغه اصلی‌ اسپانیایی ها نبود اکنون ششمین مشکل مردم را تشکیل می دهد و حتی ۲/۸ درصد مردم ، آن را مهمترین دغدغه خود عنوان کرده اند.

آموزش و پرورش، ریاضت های اقتصادی، خارجیان و نا امنی‌ شهری به ترتیب با۱/۷، ۵، ۵/۴ و۴ درصد اولویت، در میان دیگر نگرانیهای اصلی مردم این کشور جنوب غربی اروپا جای دارند.

اروپام **۱۲۳۴**۱۵۵۱**۱۴۲۳

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۸۸۰۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.