نبرد فست فود با دیزی سنگی در مشهد

۰۱ تیرماه ۱۳،

متخصص قلب و عروق یادآور شد: مصرف گسترش فست فود سبب شده میزها و سفرهای غذا در میان خانواده ها به فراموشی سپرده شود و سلامتی اشخاص به مخاطره بیفتد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از مهر، چندین سال است که در سایه زندگی ماشینی غذاهای خوش عطر و بوی سنتی جای خود را به فست فودها داده اند و امروز غذاهای حاضر و آماده در نبرد با دیزی سنگی، کوفته تبریزی و آش شله قلمکار پیروز میدان شده اند و روز به روز بر طرفداران این نوع از غذاها افزوده می گردد.

غذاهای خوش عطر و بوی سنتی چندین سال است که در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان جا باز کرده اند و در حال حاضر برای بسیاری از خانواده ها رستوران رفتن و خوردن انواع و اقسام فست فودها به یک تفریح تبدیل شده است.

آبگوشت بزباش از سفره غذاهای سنتی پرکشید

در حال حاضر بسیاری از خانواده های مشهدی به مصرف مداوم فست فود عادت کرده اند و اعتقاد دارند خوردن غذاهای سریع یک تفریح و سرگرمی محسوب می گردد اما این تفریح رفته رفته سبب شده تا غذاهای سنتی همچون آبگوشت بزباش، قیمه بادمجان و فسنجان از سفره مشهدی ها پر بکشد و شکل های گوناگونی از بیماری در این شهر رواج پیدا کند.

شاید طبخ غذاهای سنتی زمان گیر باشد اما مهمترن مزیت این نوع از غذاها سلامتی و انرژی زا بودن آن است؛ غذهایی که امروز به فراموشی سپرده شده اند و جای خود را به فست فودها داده اند تا پیتزا، هات داگ و کنتاکی به جزء لاینفک زندگی مردم این شهر تبدیل شود.

برخی از غذاهای سنتی سلامتی انسان را به مخاطره می اندازند

یک کارشناس تغذیه در رابطه با فست فودها گفت: فست فودها عادت های بد غذایی می باشند که این روزها دامان بسیاری از شهروندان به ویژه جوانان را گرفته اما باید گفت که بعضی از غذاهای سنتی نیز به لحاظ کیفیت می توانند سلامتی انسان را به مخاطره بیندازند.

لیلا پور رستمی ادامه داد: بعضی از غذاهای سنتی با روغن و گوشت و چربی فراوان طبخ می گردد که این امر یک معضل بزرگ برای غذاهای خانگی محسوب می گردد و ضرر آن کمتر از فست فودها نیست.

ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت

وی بیان کرد: غذاهای سنتی می توانند جزء بهترین غذاها باشند اما به شرطی که با روغن و گوشت و نمک بسیار طبخ نشود زیرا در غیر این صورت با فست فودها تفاوت چندانی ندارند.

وی با اشاره به مضرات فست فودها اظهار کرد: این نوع از غذاها انواع بیماریها نظیر چاقی، بیماری قلبی عروقی، دیابت، انواع سرطان و فشارخون را در اشخاص ایجاد می کند.

پور رستمی تصریح کرد: اشخاصی که در یکی از وعده های غذایی روزانه خود فست فود می خورند، نسبت به سایر همسالان کالری، نمک و چربی بیشتر و ویتامین و مواد معدنی کمتری دریافت می کنند.

این کارشناس تغذیه بیان کرد: یافته های تازه محققان نشان می دهد که گرایش بسیار به فست فود سبب ایجاد چاقی به خصوص چاقی‌های موضعی در نواحی شکم و پهلوها می‌شود.

۸۰ درصدی مشهدی ها به فست فودها گرایش دارند

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مطابق آماری که ارائه می گردد ۸۰ درصدی مشهدی ها به فست فودها گرایش دارند، افزود: گرایش ۸۰ درصدی به فست فود آشپزخانه منازل را به تعطیلی کشانده و بسیاری از بانوان ترجیح می دهند برای تفریح و سرگرمی غذای خود را در یکی از رستوران هایی که غذاهای سریع را طبخ کرده میل کنند.  

وی گفت: بیشتر غذاهای حاضری سرخ ‌شده می باشند و معمولا هم برای سرخ ‌کردن این غذاها از روغن‌های نباتی جامد استفاده می گردد و درصد اسیدهای چرب اشباع در این روغن‌ها بالاست.

وی با بیان مطلب فوق عنوان کرد: این چربی همان چربی مضری است که می‌تواند در دیواره سرخرگ‌ها رسوب کرده و آنها را مسدود ‌‌کند.

یک متخصص قلب و عروق نیز در این رابطه اظهار کرد: فست فودها دارای ارزش غذایی پایینی از نظر ویتامین و املاح مورد نیاز بدن می باشند و در کوتاه مدت منجر به سکته قلبی خواهد شد.

آرش میرکاظمی بیان کرد: در فست فودها چربی، قند و نمک بسیار بالاتر از حد استاندارد است و شانس ابتلا به دیابت و حمله قلبی را به شدت افزایش می دهد.

میزان بالای کلسترول در فست فودها

وی عنوان کرد: میزان بالای کلسترول موجود در فست فودها سبب ایجاد پلاکهایی در دیواره عروق می گردد که رسوب آنها می تواند زمینه بیماریهای قلبی و عروقی را فراهم کند.

این متخصص قلب و عروق یادآور شد: مصرف گسترش فست فود سبب شده میزها و سفرهای غذا در میان خانواده ها به فراموشی سپرده شود و سلامتی اشخاص به مخاطره بیفتد.

میرکاظمی با بیان این مطلب که فست‌فودها و غذاهای پرچرب از نظر غذایی کمترین ارزش غذایی را دارند، افزود: اساسا فرآیند سرخ کردن به آن شکلی که‌ در رستوران‌ها و فست‌فود فروشی‌ها صورت می‌گیرد سبب می‌شود خوراکی پرچربی داشته باشیم که علاوه بر ارزش غذایی پایین، سبب چاقی و عوارض بسیاری می گردد و بی تردد خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، افسردگی و افزایش فشار خون را افزایش می دهد.

تمایل و گرایش به فست فودها روز به روز در میان مردم افزایش می یابد و در حال حاضر بیشتر مشهدی ها در صف اول استقبال کننده فست فود قرار دارند اما این گرایش و رغبت در حالی است که این نوع از غذاها به شدت جاذب روغن می باشند و میزان کالری بیشتری در مقایسه با غذای سرخ‌شده معمولی وارد بدن می‌کنند.

اکنون آمار بالای بیماری های قلبی، دیابتی، فشارخون و چاقی ناشی از رغبت بیش از بیش مردم برای مصرف این نوع از غذاها است؛ غذاهایی که عطر و بوی غذای سنتی را از یاد مردم برده و روز به روز بر طرفدارانش افزوده می گردد.


مشرق
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.