نبرد نوت بوک و تبلت ها

در سال های نه چندان دور  نوت بوک‌ها بازار کامپیوترهای شخصی و قابل حمل را در دست داشتند ولی با حضور فناوری های جدیدی مانند تبلت ها، حضور نوت بوک ها را در بازار با چالش مواجه کرده است.

به گزارش سه نسل به نقل از گویا آی تی ، تبلت‌ها به تدریج جای نوت بوک ها را  در بازار پر کرده‌اند و  این روند آنقدر سرعت با در جریان است که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۶ صادرات جهانی انواع تبلت‌ها از صادرات جهانی انواع نوت‌بوک‌ها پیش بیفتد.

نبرد نوت بوک و تبلت ها
بر طبق تحقیقی که توسط موسسه  NPD DisplaySearch انجام شده است، نشان می‌دهد که صادرات جهانی انواع موبایل پی‌سی‌ها در سال ۲۰۱۲ به ۳۴۷ میلیون دستگاه خواهد رسید و این رقم در سال ۲۰۱۷ از ۸۰۹ میلیون دستگاه عبور خواهد کرد.

کارشناسان و تحلیلگران انتظار دارند صادرات جهانی نوت‌بوک‌ها از ۲۰۸ میلیون در سال ۲۰۱۲ به ۳۹۳ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۷ برسد، اما آنها پیش‌بینی می‌کنند که صادرات جهانی انواع تبلت از ۱۲۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۲ به ۴۱۶ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۷ برسد. این گزارش نشان می‌دهد بازار جهانی انواع تبلت‌های چند رسانه‌ای در این مدت با متوسط نرخ رشد ۲۸ درصدی جلو می‌رود و رشد می‌کند.

به عقیده فعالان، مهم‌ترین عامل در رشد بازار تبلت‌ها، افزایش تقاضای کاربران در بازارهای بزرگ و رشد یافته مانند آمریکای شمالی، ژاپن و اروپای غربی است. بر اساس این گزارش بازار کشورهای توسعه یافته و پیشرفته در سال ۲۰۱۲ چیزی در حدود ۶۶ درصد از صادرات جهانی تبلت‌ها را به خودشان اختصاص خواهند داد و این رقم تا سال ۲۰۱۷ به ۶۰ درصد بازار جهانی خواهد رسید. همچنین پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که صادرات جهانی تبلت‌ها در بازارهای پیشرفته و بزرگ از ۸۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۲ به ۲۵۴ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۷ خواهد رسید.

نبرد نوت بوک ها و تبلت ها
«ریچارد شیم» یکی از کارشناسان موسسه NPD در این مورد می‌گوید: «کاربران و مصرف‌کنندگان به خصوص در بازار کشورهای پیشرفته و توسعه یافته ترجیح می‌دهند دستگاه‌های دیجیتال شخصی‌شان را از نوت بوک‌ها به تبلت‌ها تغییر بدهند. این در حالی است که مرز میان تبلت‌ها و نوت بوک‌ها در حال از بین رفتن و محو شدن است. به این ترتیب ما انتظار داریم بازار کشورهای پیشرفته به بزرگ‌ترین بازار برای انواع تبلت‌ها تبدیل شوند. درست به همین دلیل هم هست که شرکت‌های تولید‌کننده تازه وارد به این بازار تمایل دارند محصولاتشان را اولین بار در این بازارهای بزرگ رونمایی و عرضه کنند».در واقع این رقابت سخت میان تبلت‌ها و نوت بوک‌ باعث شده است که تولیدکنندگان قدیمی و بزرگ نوت‌بوک‌ها به طراحی محصولاتی باریک و سبک‌تر رو بیاورند تا در نهایت پدیده‌ای به نام اولترابوک‌ها وارد بازار کامپیوترهای شخصی بشود. این لپ تاپ‌های فوق باریک قابلیت‌های مشابه تبلت‌ها دارند و سعی دارند فاصله خودشان را با این محصولات محبوب، کمتر و کمتر کنند. حالا این اولترابوک‌ها مانند تبلت‌ها دارای نمایشگرهایی با وضوح بهتر، پردازنده‌هایی سریع‌تر و کاربری‌های لمسی بیشتر شده‌اند.

با این وجود اما این گزارش نشان می‌دهد که نوت بوک‌ها همچنان بزرگ‌ترین بخش از بازار موبایل پی‌سی‌ها باقی خواهند ماند و سهم آنها از ۶۰ درصد بازار موبایل پی سی‌ها در سال ۲۰۱۲ به ۴۹ درصد از این بازار در سال ۲۰۱۷ خواهد رسید.


جدیدترین مقاله های آی تی و موبایل

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.