نتانیاهو با ماژیک برای ایران خط قرمز کشید

بنیامین نتانیاهو با اعلام اینکه از نظر اسرائیل، خط قرمز برنامه هسته ای ایران باید در مرحله غنی سازی اورانیوم تعیین شود خواستار ترسیم خط قرمز شفاف برای فعالیت های هسته ای ایران شد.

به گزارش عصر ایران به نقل از شبکه الجزیره، نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی پنجشنبه شب خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک مدعی شد: تنها راه مسالمت آمیز برای جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح هسته ای، تعیین خط قرمز شفاف برای توقف برنامه هسته ای این کشور است.

ایران بارها بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای اش و آمادگی کامل برای همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرده است. تاکنون هیچ یک از گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی به صراحت دلیلی قطعی مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته ای ایران ارائه نکرده است.

نخست وزیر اسرائیل افزود: تعیین خطوط قرمز ، منجر به جنگ نمی شوند . خطوط قرمز مانع از جنگ می شوند.

نتانیاهو ادامه داد: اطمینان دارم آمریکا و اسرائیل می توانند نقشه راه مشترکی را برای منع ایران از دست یابی به سلاح هسته ای رسم کنند.  اسرائیل در حال مذاکره با آمریکا در این زمینه است.

با این حال نتانیاهو بر خلاف اظهارات قبلی اش، از هر گونه اشاره به توانایی اسرائیل برای حمله نظامی به ایران یا جلوگیری این رژیم از پیشروی برنامه هسته ای تهران خودداری کرد که نشانه ای از عقب نشینی است.

وی در ادامه کاغذی را در دست گرفت که بر روی آن یک “بمب” نقاشی شده بود. در وسط این بمب رقم ۷۰ درصد غنی سازی و در بالای آن رقم ۹۰ درصد غنی سازی نوشته شده بود. او سپس به نشانه تعیین خط قرمز برای ایران، با ماژیک قرمز رنگی، بر روی این بمب، خطی رسم کرد و گفت: غنی سازی اورانیوم، خط قرمز ایران است.

نخست وزیر اسرائیل اضافه کرد: ایران غنی سازی اورانیوم در سطح پایین را طی کرد و هم اکنون در حال غنی سازی در سطح متوسط است. ایران تا بهار یا تابستان آینده غنی سازی را تکمیل خواهد کرد  و تا یک سال دیگر به بمب اتمی دست خواهد یافت.

نتانیاهو افزود: باید تا تابستان آینده برنامه اتمی ایران را متوقف کرد.

نخست وزیر اسرائیل اضافه کرد: این اشتباه است که بتوان با ایران هسته ای به مانند شوروی سابق مذاکره کرد و با هشدار ، این کشور را به عقب نشینی وارد کرد. طرح این احتمال که ایران مسلح به سلاح هسته ای را می توان به عقب نشینی وادار کرد اشتباه است.

نتانیاهو در سخنرانی اش با اشاره به دو جمله از اکبر هاشمی رفسنجانی درباره فعالیت های هسته ای گفت: ۱۰ سال دیپلماسی برای توقف فعالیت های هسته ای ایران موفقیت آمیز نبود و ایران از این مذاکرات برای وقت کشی استفاده می کند. تحریم ها به هیچ وجه باعث توقف برنامه هسته ای ایران نشده اند.

وی افزود: باید قبل از این برای برنامه هسته ای ایران، خط قرمز تعیین می شد. سازمان های اطلاعاتی امنیتی اسرائیل در گذشته دچار اشتباه شدند و از ایجاد تاسیسات زیرزمینی غنی سازی اورانیوم ایران آگاه نشدند.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.