نتانیاهو در مقابل دیدار با عباس ۱۲۵ اسیر فلسطینی را آزاد می کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هاآرتض، دیپلماتهای اسرائیلی و غربی می گویند که “بنیامین نتانیاهو” اظهار کرده که قصد آزاد کردن ۲۵ اسیر فلسطینی که در کشتن اسرائیلی ها نقش داشته اند به همراه ۱۰۰ اسیر دیگر فلسطینی را تا پایان سال جاری میلادی دارد.  

به نوشته این روزنامه، مقامات تشکیلات خودگردان و اسرائیل در حال مذاکره درباره اقدامات تل آویو برای هموار کردن ملاقات نخست وزیر این رژیم با ابومازن هستند.

بر اساس اظهارات دو دیپلمات اسرائیلی و دو دیپلمات غربی، نتانیاهو اعلام کرده که در عوض دیدار با ابومازن در ابتدا ۲۵ اسیر فلسطینی و در مرحله بعد ۱۰۰ اسیر دیگر را نیز تا پایان سال جاری میلادی آزاد می کند.

این دیپلماتها از هاآرتض خواسته اند که به دلیل حساسیت موضوع نام آنها را فاش نکند. به گفته این دیپلماتها نماینده نتانیاهو در مذاکرات جدید با فلسطینی ها “اسحاق مولو” است که در چند نوبت با صائب عریقات دیدار کرده است.

بر همین اساس عریقات و مولو در هفته گذشته در بیت المقدس دیدار کرده و چندین بار نیز بصورت تلفنی با یکدیگر گفتگو کرده اند.

هاآرتض در ادامه می نویسد : فلسطینی ها دو شرط برای دیدار محمود عباس با نتانیاهو دارند. اول آزادی ۱۳۲ زندانی فلسطینی که از پیش از “پیمان اسلو” در اسرائیل زندانی هستند و اغلب آنها را اعضای فتح تشکیل می دهند و به مدت ۲۵ تا ۳۵ سال است که در زندانی های اسرائیل به سر می برند.

و شرط دوم آنکه نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان به تسلیحات نظامی جدید مجهز شوند.

هاارتض می نویسد : مولو در پاسخ به این شرط های فلسطینی ها گفته تا زماینکه دیدار نتانیاهو و عباس برگزار نشود نمی تواند در مورد خواسته های فلسطینی ها چیزی بگوید اما احتمال آنکه در حین انجام دیدار و یا بعد از آن، نتانیاهو با درخواست فلسطینی ها موافقت کند بسیار زیاد است.

در همین رابطه دیپلماتهای اسرئیلی اعلام کرده اند که نتانیاهو با درخواست آزادی اسرای مورد نظر فلسطینی ها موافقت می کند و در همین راستا در ابتدا ۲۵ نفر از آنها را آزاد کرده و تا انتهای سال نیز مابقی را ازاد می کند.

به گفته این دیپلماتها، نتانیاهو با ارسال تجهیزات نظامی جدید به تشکیلات خودگردان نیز مخالفتی ندارد زیرا خود اسرائیل تهیه این تجهیزات را برعهده خواهد داشت.  

نکته عجیب در این باره آن است که تشکیلات خودگردان پیش از این توقف شهرک سازی صهیونیست ها در سرزمین های فلسطینی را شرط از سرگیری مذاکرات صلح اعلام کرده بود اما در این گزارش هیچ اشاره ای به موضوع شهرک سازی ها نشده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.