نخستین پاسخ گروه «آلفارد» به صدام

عناصر اطلاعاتی ارتش و ژاندارمری پیش از آغاز رسمی جنگ تحمیلی، فعالیت‌ها و تحرکات ارتش عراق را زیر نظر داشتند. به دنبال این رصدها، گروه‌های اطلاعاتی ارتش تمام فعالیت‌های رژیم بعثی صدام را به مسئولان کشور گزارش می‌دادند و پوشش اطلاعات گسترده‌ای را از سال ۱۳۵۸ تا لحظه آغاز رسمی جنگ در اختیار داشتند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا،«خالد حیدری» نخستین شهید خلبان پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان در روز ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ در قالب گروه پروازی «آلفارد» از پایگاه به پرواز درآمد و در عملیاتی پیروزمندانه پایگاه هوایی «کوت» عراق را بمباران کرد. در این عملیات،هواپیمای هواپیمای فانتوم او و «محمد صالحی» مورد هدف موشک زمین به هوای پایگاه کوت قرار گرفت و آنها به مقام رفیع شهادت نائل شدند.

سندی بر هوشیاری ارتش

عناصر اطلاعاتی ارتش و ژاندارمری پیش از آغاز رسمی جنگ تحمیلی، فعالیت‌ها و تحرکات ارتش عراق را زیر نظر داشتند. به دنبال این رصدها، گروه‌های اطلاعاتی ارتش تمام فعالیت‌های رژیم بعثی صدام را به مسئولان کشور گزارش می‌دادند و پوشش اطلاعات گسترده‌ای را از سال ۱۳۵۸ تا لحظه آغاز رسمی جنگ در اختیار داشتند. از همین رو این که می‌گویند ارتش غافگیر شد، کاملا نادرست است.

شهیدان خالد حیدری و محمد صالحی

مرزهای ایران پیش از ۶ ماه اول سال ۱۳۵۹ از سوی عراق ۶۳۶ بار مورد تجاوز نیروهای هوایی، زمینی و دریایی قرار گرفت که ۴۹۰ مورد آن از سوی وزارت خارجه ایران به سازمان ملل متحد گزارش شد. در آن زمان به دلیل مسائل بعد از انقلاب، ارتش در حال کوچک شدن بود و عده‌ای می‌خواستند تا این یگان نظامی منحل شود. از جمله آن برخی از طرح‌ها به ارتش ابلاغ شده بود مانند خدمت در موطن اصلی و نصف شدن سربازخانه‌ها. از همین رو ارتش نیروی انسانی کارآزموده و خوبی در اختیار نداشت و برخی فرماندهان هم تصفیه می‌کردند. با این وجود به مسولان وقت گزارش احتمالی حمله ارتش عراق به ایران بیان شده بود و هریک از ارکان ارتش طرح‌هایی داشتند. یکی ازاین طرح‌ها؛ «طرح نبرد هوایی البرز» نام دارد.

نخستین انتقام

در پاسخ به حملات هواپیماهای عراقی به ۱۵ فرودگاه و پایگاه هوایی کشورمان (ساعت ۱۴:۰۰ روز ۱۳۵۹/۶/۳۱) جنگنده بمب افکن‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به فاصله دو ساعت از زمان حمله دشمن برابر طرح عملیاتی انتقام جهت هوشیار کردن حکومت متجاوز عراق از میزان آمادگی نیروی هوایی ایران و عواقب شرارت‌هایشان و همچنین ممانعت از وقوع یک جنگ تمام عیار در منطقه، با دو دسته پروازی «البرز» (تحت فرماندهی سرگرد خلبان جهانگیر ابن یمین) و «آلفارد» (تحت فرماندهی سرگرد خلبان سید جلیل پور رضایی شیرجو بیشه) از پایگاه‌­های بوشهر و همدان به پرواز در آمدند و پایگاه‌­های هوایی شعیبیه را در ساعت ۱۷:۰۰ و کوت را در ساعت ۱۷:۵۵  بمباران کردند. در جریان عملیات مذکور یک فروند هواپیمای فانتوم از گروه پروازی آلفارد در خاک عراق سقوط کرد و خلبانان شجاع آن با نام­‌های ­سروان محمد صالحی و ستوانیکم خالد حیدری به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

پیکرهای این دو شهید هفته نخست آبان ماه سال ۹۱ پس از گذشت ۳۲ سال به آغوش میهن بازگشتند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.