نخست‌وزیر چین: آماده ارتقای همکاری‌های امنیتی و استراتژیک با آ.سه.آن هستیم

۳۰ آبان ،

نخست‌وزیر چین گفت که کشورش مایل به افزایش مذاکرات و ارتقای همکاری‌ها با اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا(آ.سه.آن) در امور استراتژیک و امنیتی است.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، ون جیابائو، نخست وزیر چین در پانزدهمین نشست آ.سه.آن گفت: چین و اعضای این سازمان از خرد و توانایی کافی برای حل مناقشات ارضی و دریایی خود برخوردارند.

وی همچنین تصریح کرد: برقراری صلح، پایداری و آرامش جزو اهداف تمامی کشورهای این منطقه است و چین از آ. سه.آن حمایت می‌کند تا به نهادی متحد تبدیل شود.

جیابائو با بیان اینکه مخالف هرگونه هژمونی و سیاست کشورهای غربی است، گفت: با این حال ایده امور منطقه‌ای از سوی کشورهای بزرگ تعیین می‌شوند.

وی همچنین از کشورهای عضو درخواست کرد تا اختلافات و مناقشات خود را به درستی کنترل و حل‌وفصل کنند.

این مقام ارشد چین در ادامه تصریح کرد که روابط پکن- آ.سه.آن نسبت به سال‌های قبل با پیشرفت‌های چشمگیری همراه بوده است و پایه و اساس توسعه بیشتر را در روابط دو جانبه به وجود آورده است.

جیابائو در نشست آ.سه.آن گفت: دو طرف باید تلاش بیشتری را انجام دهند تا منطقه تجارت آزاد ایجاد کرده و در زمینه‌های علوم و فناوری همکاری داشته باشند.

وی تصریح کرد: چین و آ.سه.آن بیش از ۲۰ سال است که با یکدیگر همکاری دارند و برای رویارویی با چالش‌ها همسو بوده و تمام تلاش خود را برای برقراری صلح و ثبات در این منطقه انجام می‌دهند.

نخست‌وزیر چین در ادامه اظهار کرد: کشورهای جنوب شرق آسیا باید برای حل اختلافات ارضی و دریایی با یکدیگر همکاری کامل داشته باشند و احترام و اعتماد متقابل را رعایت کنند.

وی همچنین خواستار همکاری چین و آ.سه.آن برای غلبه بر مشکلات مالی جهانی شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.