نرخ بالای تامین مالی واحدهای تولیدی/ تغییر ساختار نظام پولی در دستور کار مجلس نهم

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی امروز در دومین همایش استاندارد، کیفیت و تولیدات صادرات محور گفت: لازمه حرکت به سمت واحدهای مطلوب، توسعه دانش تحقیقاتی و تجاری سازی واحدهای تولیدی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، محمدرضا پورابراهیمی در دومین همایش استاندارد، کیفیت و تولیدات صادرات محور با بیان این مطلب افزود: امروز در عرصه اقتصادی هدف گذاری دشمن این است که ایران را از اهداف عالی خود بازدارد و وظیفه ما این است که با رفع چالش های موجود بر سر راه فعالان اقتصادی، به اهداف عالی کشور از جمله رشد اقتصادی ۸ درصدی و رهایی از اقتصاد متکی به نفس دست یابیم.

وی با بیان اینکه موضوع قیمت تمام شده مناسب یکی از هدف گذاری های اصلی بنگاه های تولیدی برای رقابت پذیری در بازارهای جهانی است افزود: چند عامل اساسی در بهای تمام شده کالا تاثیرگذار هستند که شامل قیمت مواد اولیه، هزینه سربار و نیروی انسانی، هزینه تامین مالی بنگاه ها و استفاده از تکنولوژی های تولیدی می شود.

وی با بیان اینکه در مقایسه با سایر کشورها در خصوص مواد اولیه و هزینه سربار مشکلی در کشور ما وجود ندارد، افزود: مهمترین چالش تولیدکنندگان بخش خصوصی تکنولوژی های قدیمی خطوط تولید و نرخ بالای تامین مالی در نظام اقتصادی کشور است.

پورابراهیمی تصریح کرد: در کشور ما نرخ تامین مالی به طور متوسط ۴ یا ۵ برابر کشورهای همسایه است و این امر مشکلات متعددی برای تولیدکنندگان در حوزه رقابت با سایر کشورها ایجاد می کند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه حکم برنامه چهارم توسعه تک رقمی شدن نرخ بهره بانکی بود افزود: از سال ۸۴ تا ۸۸ حرکت های خوبی در جهت تحقق این امر انجام گرفت اما به یکباره بانک مرکزی به بهانه مدیریت بازار سکه و ارز تصمیم به افزایش سود سپرده ها گرفت.

وی ادامه داد: این امر متوسط نرخ هزینه سرمایه برای بنگاه های اقتصادی را تا ۳۵ درصد افزایش داده و در این شرایط که بازده هیچ بنگاه تولیدی حدود ۴۰ درصد نیست، سرمایه گذاری در بخش تولید با مشکل مواجه می شود.

ابراهیمی با بیان اینکه برای رسیدن به جهش اقتصادی باید از مزیت های نسبی بهره گرفت افزود: گام بعدی حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان است چرا که توسعه علمی آغاز حرکت پیشرفت اقتصاد هر کشوری محسوب می شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: لازمه حرکت به سمت داشتن واحدهای مطلوب، توسعه واحدهای تحقیقاتی و تجاری سازی تولید است./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.