نرخ تورم تیرماه اعلام شد/ مرکز آمار: تورم ۳۳.۹ درصد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مرکز آمار ایران نرخ تورم تیرماه را ۳۳.۹ درصد اعلام کرد که در مقایسه با تورم ۳۲.۶ درصدی خرداد ماه ۱.۳ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی ممتاز نیوز، مرکز آمار ایران نرخ تورم تیرماه را اعلام کرد که بر اساس محاسبه این مرکز شاخص تورم در تاریخ مورد گزارش ممتاز به نقل از به ۳۳٫۹ درصد رسیده است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۹٫۱ درصد محاسبه شده است.

شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۱٫۵ درصد افزایش یافته و نرخ تورم ۱۲ماهه این گروه ۵۱٫۲ درصد است.

مرکز آمار پیش از این نرخ تورم فروردین ماه سال را ۲۹٫۸ درصد، اردیبهشت ماه را ۳۱ درصد و خردادماه را ۳۲٫۶ درصد اعلام کرده بود؛ تورم تیرماه نسبت به ماه قبل ۱٫۳ درصد افزایش یافته است.

بر این اساس شاخص‌کل در تیرماه سال عدد ۱۶۵٫۲ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل ۲٫۳ درصد افزایش داشته است. در صد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در ۱۲ ماه منتهی به تیرماه سال ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۳٫۹ درصد است که نسبت به تورم ۱۲ ماه منتهی به خردادماه ۹۲ (نرخ تورم خرداد ۳۲٫۶ درصد) افزایش داشته است.

شاخص گروه عمده (خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات)در ماه مورد بررسی به ۲۰۶ رسید که این رقم نسبت به ماه قبل ۲٫۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. بر این اساس شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها در ماه مورد بررسی به عدد ۲۰۳٫۸ رسید که نسبت به ماه قبل ۲٫۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۱٫۵ درصد افزایش یافته است و نرخ تورم ۱۲ماهه این گروه ۵۱٫۲ درصد است. شاخص گروه عمده مورد گزارش ممتاز به نقل از نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۳٫۴ درصد افزایش یافته و درصد تغییرات این گروه در ۱۲ ماه منتهی به تیرماه ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵۲٫۷ درصد است که نسبت به تورم خردادماه (۵۱٫۹) افزایش یافته است.

مرکز آمار همچنین گزارش ممتاز به نقل از داده شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در تیرماه ۹۲ به رقم ۱۵۱٫۲ رسید که ۲٫۴ درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد. میزان افزایش شاخص گروه مورد بررسی نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۳٫۳ بوده است و نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به تیرماه نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۲۷٫۱ درصد است که این رقم نسبت به تورم دوازده ماه منتهی به خردادماه (۲۵٫۸) افزایش یافته است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.