نشست تخصصی”خلاقیت و نقش آن در خلق آثار هنری” برگزار شد

شنبه ۲۴ تیر – ۰۴:۴۱:۵۶ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

در کارگاه تجسمی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری؛

بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- در این نشست تخصصی ، به نقش خلاقیت در خلق آثار هنری بررسی و به جلوه های های عینی در تولید یک اثر هنری پرداخته شد.
به گزارش خبرگزاری ممتاز، این نشست که چهارشنبه ۲۱ تیرماه ساعت ۱۵:۳۰ توسط دفتر نقد و پژوهش مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برگزار می شد به نقش خلاقیت در تولید آثار هنری و کشف این مسئله در نهاد فرد هنرمند پرداخته شد.
در این نشست پژوهشی محمد رضا مختاری – مستند ساز و دارای مدرک دکترای معماری با تاکید بر وجوه خلاقیت در وجود انسان گفت: فرد هنرمند تلاش دارد چیزی بسازد یا تصویر کند که منحصر به فرد باشد، مازلو معتقد است همه جهان خواستار خلاقیت هستند.
وی درباره سیستم آموزش و نقش آن در خلاقیت افزود: تی.اس. الیوت معتقد است ما باید به سوی دربی که هنوز باز نشده است برویم، سیستم آموزشی ما همیشه می خواهدما به سمت درب های باز شده برویم، همین امر باعث تولید آثار هنری کپی و تقلید شده در جامعه خواهد شد.
وی افزود: شاهکار های دنیا از خلاقیت ساخته شده اند، فرق بین آثار معمولی و شاهکار در میزان به کارگیری خلاقیت در این آثار تولیدی است.
مختاری در ادامه این نشست با اتخاد یک تدبیر عملی، با استفاده از چند کاغذ و قلم به محک خلاقیت های آنی حضار پرداخت و به آنها درباره انتخاب هایشان توضیحاتی داد و به به صورت کارکردی به تشریح ابعاد وسیع خلاقیت پرداخت، همچنین وی با پخش چند موفایل موسیقی و تصویری به شاهکارهای هنری دنیا و خلاقیت موجود در آن پرداخت.
وی در همین رابطه با اشاره به پخش یک موسیقی گفت : موسیقی ناب ترین هنر است، چون هنرمند وسیله ای مانند قلم یا دوربین یا بازیگر ندارد، و اوج عینیت در عین ذهنیت است، و جامعه با اثر موسیقایی همراه می شود و در آن زندگی می کند.
این هنرمند فیلمساز در ادامه با پرداختن به لایه های درونی خلاقیت گفت : هر چیزی که تعریف شود دیگر خلاقیت نیست، و هر چیزی که به قطیعت برسد دیگر خلاقیت نام نمی گیرد، بلکه خلاقیت فرآیند پیچیده و منحصر به فردی است.
وی افزود: می توان برای خلاقیت این تعریف را به کار برد، که اراده و اندیشه برای خلق راه حل نوین و جدید و نگاهی نو با زاویه ای نو به یک مسئله ثابت ، عینیت خلاقیت است.
وی همچنین درباره اتفاق افتادن خلاقیت در اثر هنری گفت : خلاقیتی اتفاقی است که خارج از نرمال های همیشگی روند جامعه است و راهی را می رود که بقیه نمی روند، خلاقیت محل کسب رضایت نیست و نباید توقف کرد. خلاقیت در استمرار است.
مختاری درپایان به تفاوت نوآوری و خلاقیت پرداخت و گفت : خلاقیت امری فردی و ذهنی است، که با برزو آن در جامعه و استفاده عملی توسط جامعه تبدیل به ” نوآوری ” خواهد شد، و می توان گفت نوآوری،خلاقیت به حقیقت پیوسته است.
شایان ذکر این این نشست های تخصصی به کوشش جواد پورسعیدی مدیر دفتر نقد و پژوهش مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برگزار شد.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۱۴۱۶۴۱۵۶۶۰۲


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.