نشست فصلی شورای حکام آژانس در وضعیت جدید

به گزارش خبرنگار ایرنا، نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از ساعت ۱۰ روز دوشنبه با قرائت بیانیه مقدماتی ˈیوکیو آمانوˈ مدیرکل آژانس آغاز می شود و این نشست تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

سه روز پیش در مجاورت سالنی که قرار است امروز نشست شورای حکام در آن برگزار شود، ˈخالد عبدالرحمن شاماˈ نماینده دائم مصر در مقر اروپایی سازمان ملل در وین که ریاست شاخه وین جنبش عدم تعهد را تاکنون برعهده داشت، طی مراسی این مسوولیت را به ˈعلی اصغر سلطانیهˈ سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی در وین واگذار کرد.

ریاست جنبش عدم تعهد دو هفته پیش همزمان با برگزاری شانزدهمین اجلاس سران این جنبش در تهران، از مصر به جمهوری اسلامی ایران واگذار شد.

جنبش عدم تعهد که بیش از ۱۲۰ عضو دارد هفته پیش در اجلاس تهران با صدور بیانیه ای حمایت قاطع خود را از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران اعلام کرد.

در این بیانیه تصریح شد: ˈ تمامی‌ کشورها باید بتوانند از حق مسلم و انکار‌ناپذیر خود برای توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی‌ هسته‌ای‌ برای مقاصد صلح جویانه، بدون تبعیض و منطبق با تعهدات حقوقی مربوطه بهره‌مند شوند. بنابراین، هیچ چیزی نباید به نحوی تفسیر گردد که حق کشورها برای توسعه انرژی‌اتمی برای مقاصد صلح‌آمیز را منع نموده و یا محدود نماید.

تصمیمات و انتخاب کشورها، از جمله جمهوری اسلامی ایران در زمینه استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای‌ و سیاست‌هایشان در زمینه چرخه سوخت باید محترم شمرده شود.ˈ

یک هفته پس از آن، چهل وسومین بیانیه سفرا ونمایندگان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در وین در حمایت از حقوق هسته ای ایران تصویب شد.

به گزارش ایرنا، این بیانیه پس ازآن تصویب شد که سلطانیه ریاست شاخه وین ˈنمˈ را برعهده گرفت.

جنبش عدم تعهد شاخه وین پیش از این ۴۲ بیانیه در حمایت از حقوق هسته ای ایران صادر کرده که توسط نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی در وین به صورت کتاب منتشر شده است.

شاخه عدم تعهد در وین در سال ۲۰۰۳ با ابتکار ایران، کوبا و مالزی شکل گرفت.

قرار است علی اصغر سلطانیه به عنوان رییس جدید شاخه وین جنبش عدم تعهد ، بیانیه چهل و سوم نم در حمایت از ایران را در نشست هفته جاری شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قرائت کند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی به عنوان رییس جدید شاخه وین جنبش عدم تعهد تاکید کرده است که در این مسوولیت، ضمن حفظ بی طرفی برای وحدت اعضای این جنبش تلاش خواهد کرد.

اروپام ۱۳۴۴/۵۳۶

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.