نشست مشترک استاندار آستراخان روسیه با بازرگانان خوزستان برگزار شد

به گزارش ایرنا، در این نشست که ‘سیدجعفر حجازی ‘ استاندار خوزستان و شماری از مسوولان ارشد استانی، معاونان استانداری خوزستان، روسای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اهواز، اتاق تعاون خوزستان و مدیران صنایع نساجی، کشاورزی، صنایع غذایی و تعدادی از مقامات اقتصادی و تجاری استان آستراخان روسیه نیز حضور داشتند، ظرفیت ها و توانمندی های تجار، تولیدکنندگان و صنعتگران خوزستانی تشریح و تبیین شد.

در این نشست تجار و بازرگانان خوزستان علاقه مندی خود را برای سرمایه گذاری های مشترک و صدور کالاهای مورد نیاز استان آستراخان بویژه در بخش محصولات کشاورزی اعلام داشتند.

استاندار آستراخان روسیه در این نشست که در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد، گفت: باید قادر باشیم پس از شناختن توانمندی ها و ظرفیت های یکدیگر در بخش های مختلف اقتصادی و تجاری، آنها را اجرایی و عملیاتی کنیم.

‘ژیل کین الکساندر الکساندرویچ’ با اشاره به اشتراکات فراوان و بسترهای اقتصادی دو استان خوزستان و آستراخان در زمینه های حمل و نقل ، بهره مندی از دریاها ، بنادر و خطوط ریلی و هوایی یادآور شد: ما آمادگی داریم پس از توافق با همتای خوزستانی، محصولات تولیدی آستراخان و فدراسیون روسیه به ایران و همسایه های ایران و افریقا صادر کنیم و از سویی محصولات کشاورزی و صنعتی خوزستان را از طریق بندرآستراخان به روسیه و کشورهای همجوار ترانزیت و صادر نماییم.

استاندار خوزستان نیز در این نشست گفت: آستراخان می تواند به عنوان دروازه ورود کالا به فدراسیون روسیه، کالاهای صادراتی خوزستان را از طریق این استان به سایر نقاط روسیه و همچنین کشورهای حوزه دریای خزر(cis) انتقال دهد و در عوض استان خوزستان این توانایی را دارد که کالاهای صادراتی روسیه را به جنوب عراق، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای منطقه شمال قاره افریقا ترانزیت کند.

حجازی با تاکید بر گسترش همکاری های حمل و نقل و ترانزیت کالا (شمال – جنوب) از طریق آستراخان به بندر امام خمینی (ره) در جنوب خوزستان اظهار کرد: بستر و پیش نیاز این همکاری ها در خوزستان وجود داشته و آمادگی داریم توافق های فی مابین را در کوتاه ترین زمان ممکن عملیاتی و اجرایی کنیم.

در این نشست ‘رحمان سلیمانی’ رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اهواز، تعرفه مضاعف گمرکی با ۳۴درصد، سیستم ناقص ارزیابی گمرکی و محدودیت سرمایه گذاری مشترک را از عوامل بازدارنده برای توسعه روابط اقتصادی و صادرات کالاهای ایرانی به استان آستراخان عنوان کرد.

وی پیشنهاد کرد کمیته ای مشترک از اتاق بازرگانی خوزستان و آستراخان برای تسهیل در تبادل هیات های اقتصادی و تجاری و برپایی نمایشگاه محصولات ایرانی در استان آستراخان برگزار شود.

سلیمانی همچنین خواستار اولویت دادن پهلوگیری کشتی های ایرانی در بنادر آستراخان و حل صدور گواهی مبدا کالاهای ایرانی شد و افزود: این وضعیت ، کار را برای تجار و بازرگانان خوزستانی سخت و دشوار کرده است.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اهواز همچنین با انتقاد از نحوه و میزان سرمایه گذاری مشترک در استان آستراخان به صورت ۶۰درصد برای طرف روسی و ۴۰ درصد برای طرف خارجی اظهار کرد: این وضعیت جاذبه های سرمایه گذاری در آستراخان را کاهش داده و چنانچه این محدودیت ها برداشته شود شاهد تحکیم روابط و پیوندهای اقتصادی طرفین خواهیم بود.

استاندار آستراخان روسیه قول داد، موانع سرمایه گذاری تجار و بازرگانان خوزستانی در این استان را برطرف کند.

الکساندرویچ تاکید کرد: در قانون روسیه هیچگونه محدودیتی در سرمایه گذاری خارجی به جز استخراج معادن استراتژیک وجود ندارد و سرمایه گذاری مشترک می تواند ۸۰ تا ۱۰۰درصد باشد.

هیات اقتصادی و تجاری استان آستراخان روسیه روز دوشنبه وارد استان خوزستان شد و روز سه شنبه این هیات از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر و مجتمع بندری امام خمینی (ره) دیدن کرد و با ظرفیت های عظیم اقتصادی استان از نزدیک آشنا شد.

قرار است توافقنامه همکاری بین دو استان خوزستان و آستراخان روسیه روز چهارشنبه به امضا برسد.

شهر آستراخان مرکز استان آستراخان روسیه ، درشمال دریای خزر واقع است و درطول تاریخ یکصد ساله اخیر، مهمترین بندرتجاری این دریا محسوب شده است.

شهر آستراخان دردهانه رودخانه ولگا واقع است و از این طریق به دریای خزر راه پیدا می کند و به همین سبب شاهراه آبی و زمینی به شمار می رود.

ک/۳ /۶۴۲ /۶۴۶**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۰۷۴۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.