نظریه حقوق بشر ادعایی غرب چالش مشترک اسلام و مسیحیت است

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسقف اعظم ‘ایلاریون’ روز سه شنبه در حاشیه هشتمین دور گفت و گوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس در مسکو در دیدار با آیت الله ‘محمد علی تسخیری’ دبیرکل مجمع تقریب مذاهب، با ابلاغ سلام پاتریارک ‘کریل’ رهبر کلیسای ارتدوکس روس گفت: نظریه رعایت حقوق بشر در غرب بر اساس ساختاری پایه ریزی شده است که ارزش های انسانی در آن حضور ندارد.

وی با انتقاد از وضع حقوق بشر در غرب خاطرنشان کرد: نگران هستیم که در بسیاری از کشورهای غربی رعایت حقوق بشر در مسیری حرکت می کند که ارزش های اخلاقی و انسانی زیر پا گذاشته می شود.

اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روس افزود: سمت و سوی معنویاتی که غرب ترویج می کند، چالشی مشترک برای ادیان ما محسوب می شود.

ایلاریون گفت: آنجا تصور اینکه انسان ملزم است در رابطه خود در قبال جامعه و دولت متعهد باشد، نادیده گرفته می شود و بطور کلی ساختار حقوقی غرب بر این اساس پایه ریزی شده است که انسان حق انجام تمام اعمال جز اعمالی را که قانون منع کرده است، دارد.

رییس اداره روابط خارجی کلیسای ارتدوکس روس ادامه داد: در چنین شرایطی ایمان به خدا از جامعه رخت بر می بندد و نظریه های اخلاقی که در طول بیش از یک هزار سال بر اساس دین ایجاد شده است، از بین می رود.

وی خطاب به هیات ایرانی حاضر در محل افزود: هر چند که پیروان ادیان مختلف هستیم، اما از اهل کتابیم و پیروان ادیان ابراهیمی می باشیم.

ایلاریون اظهار داشت: در قرآن و انجیل تاکید شده است که بنیاد جامعه در چارچوب خانواده و با لحاظ ارزش های انسانی تحکیم می یابد.

وی همچنین از سوء استفاده از زن در کشورهای غربی انتقاد کرد و با بیان این که در غرب به زن به چشم کالا نگاه می کنند، اظهار داشت: در این جوامع به اصطلاح پیشرفته زن را فقط برای ارضای غرایز جنسی می خواهند و این گونه نگاه موجب بروز مشکلات فراوان در این جوامع شده است.

اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روس در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: برای کشور ما روابط با جهان اسلام اهمیت فراوان دارد زیرا که جمعیت قابل توجهی در روسیه مسلمان هستند.

وی افزود: پیروان مسیحیت ارتدوکس و اسلام در روسیه در طول قرون متمادی با یکدیگر بطور مسالمت آمیز زندگی کرده اند.

رییس اداره روابط خارجی کلیسای ارتدوکس روس ابراز امیدواری کرد با گفت و گو میان ادیان، پیروان آنها به یکدیگر نزدیکتر شده و در ایجاد جامعه سالم سهم ایفا کنند.

هشتمین دور گفت و گوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس امروز در صومعه ‘دانیلوفسکی’ مسکو آغاز شد و در این گفت و گوهای دو روزه جمعی از شخصیت های مذهبی و اجتماعی ایرانی و کلیسای ارتدوکس روس شرکت دارند و با یکدیگر گفت و گو می کنند.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸**۵۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۲۲۲۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.