نظر ۳ اقتصاددان دربارهٔ تغییر نرخ سود بانکی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

هنوز معلوم نیست نرخ سود سپرده بانکها چه قدر تغییر خواهد کرد ؛ دولت قرار است تا چند روز دیگر تکلیف نرخ سود بانکی را مشخص کند.حالا آیا برای مردم صرف خواهد کرد که پولهای خود را در بانکها سپرده گذاری کنند ؟ این سوالی که این روزها بسیار ها از خود می پرسند

خبراقتصادی: آیا مقرون به صرفه هست که پولهای خود را در بانکها سرمایه گذاری کنیم و منتظر باشیم تا بانک ماهانه اندکی پول آن هم به عنوان سود به ما پرداخت کند؟اغلب مردم معتقدند دیگر نمیتوانیم پولمان را در بانکها سپرده گذاری کنیم ، چرا که شکاف تورم و سود بانکی این سرمایه گذاری را غیر اقتصادی کرده است.پایگاه خبری-تحلیلی تراز در گفتگو با سه اقتصاددان تصمیم گیری دربارهٔ تغییرات نرخ سود بانکی را بررسی کرده است.

سعید لیلاز استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی : شاخص ها و متغیرهای اقتصاد ایران در شرایط کنونی وضعیت مناسبی ندارند و به نظر من یکی از راههایی که میتواند این شاخص ها را مقداری البته به صورت “مسکن وار” مثبت کند تغییر نرخ سود بانکی است . بنده معتقدم هم اکنون راهی جز افزایش نرخ سود بانکی وجود ندارد ؛ شاید این یک مسکن باشد اما یک نیاز است ؛ لذا معتقدم حتما باید حداقل در کوتاه مدت نرخ سود سپرده های بانکی را بالابرد تا شرایط مقداری عادی شود . البته پس از عادی شدن اوضاع باید در جهت کاهش نرخ سود تلاش کرد. به نظر من اگر همین روال ادامه داشته باشد مردم سپرده هایشان را در مقطع کنونی از بانکها خارج خواهند کرد.

فرشاد حیدری مدیرعامل صندوق بازنشستگی بانکها: به نظر من در حال حاضر افزایش نرخ سود سپرده بانکی در مجموع به نفع نظام اقتصادی نخواهد بود ؛ چراکه در نهایت منجر به افزایش نرخ سود وامهای بانکی می گردد ؛ بدون شک با بالارفتن نرخ سود بانکی قیمت تمام شده پول نیز افزایش خواهد یافت . در نهایت بنده افزایش نرخ سود را منطقی نمیدانم .

جمشید پژویان رئیس شورای رقابت: به نظرمن مهم ترین مشکل اقتصاد ایران تورم است ؛ اگر مشکل تورم حل شود دیگر نیازی به دستکاری نرخ سود بانکی نداریم. بنده معتقدم کنترل و ثبات تورم مهم‌ترین امری است که باید توسط دولت مورد توجه قرار گیرد. بدون شک اگر این امر تحقق یابد، معمای نرخ سود بانکی نیز حل خواهد شد . زیرا در شرایط تورمی کنونی است که نرخ سود بانکی غیرمنطقی است ومطمئنا در صورت کاهش تورم، نرخ سود نیز منطقی خواهد شد و تمایل مردم به سپرده‌گذاری در سیستم بانکی افزایش خواهد یافت


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.