نفت خام را باید از بورس انرژی جدا کنیم

۲۳ آبان ،

مدیرعامل سابق شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: باید نفت خام را از بورس انرژی جدا کنیم، چرا که عرضه‌ی آن به صورت خام به ضرر ما خواهد بود و باید تبدیل به فرآورده‌های نفتی شود.

به گزارش تفسیری خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا نعمت‌زاده در اولین همایش بین‌المللی بورس انرژی اظهار کرد: وقتی بحث بورس انرژی در وقت مهندس زنگنه مطرح شد تلاش شد تا بورس نفت ایجاد شود، اما ما معتقد بودیم این کار شدنی نیست و عرضه‌ی آن به ضرر ما همه خواهد شد مگر آنکه در خلیج‌فارس به صورت مشترک باشد.

وی افزود: بنابراین وقتی بورس نفت و یا بورس انرژی گفته می‌شود باید بحث نفت خام را از هم جدا کنیم و آن را به صورت فرآورده‌های انرژی عرضه کنیم.

نعمت‌زاده با بیان این‌که قرار‌داد‌های دراز‌مدت در نفت به نفع ماست، گفت: ما به جای آنکه قیمت نفت را بخواهیم کاهش دهیم بهتر است با خریداران نفت خام قرار‌داد‌های حداقل یکساله داشته باشیم و حتی قرار‌داد‌های طولانی‌مدت پنج ساله ببندیم تا مطمئن شویم مشتری ثابت و مشخصی داریم.

مدیر عامل سابق شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان این‌که در قرار‌داد‌های نفتی عمده مشکل ما بحث قیمت‌گذاری است، گفت: وقتی می‌گوییم در سراسر کشور قیمت بنزین یک نرخ مشخص باشد، این امر با بها‌های حمل‌ونقل و دیگر بها‌ها مغایرت دارد.

وی افزود: تا وقتی که دولت در قیمت‌گذاری فرآورده‌ها و عرضه و تقاضا مداخله می‌کند، آزاد‌شدن نرخ انرژی شدنی نیست و به قیمت واقعی خود نمی‌رسد البته می‌توان آن را کمی با صادرات و واردات تعدیل کرد.

نعمت‌زاده با بیان این‌که در وقتی که در پالایش و پخش فعالیت می‌کرده عنوان می‌شده است که آزاد‌سازی نرخ حامل‌های انرژی ۲۰ سال دیگر انجام می‌شود، گفت: این آزاد‌شدن نرخ‌ها یک مساله‌ی مهم است، چرا که بر روی همه محصولات و کالاهای دیگر اثر خواهد گذاشت.

مدیر عامل سابق شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بورس انرژی را محل خوبی برای معامله محصولات پتروشیمی و انرژی‌های دیگر دانست و گفت: در این بورس تحمیل بها‌های مازاد بر مصرف‌کننده از بین خواهد رفت و برای تولید‌کننده‌ها نیز کنترل راحت‌تر است.

وی هم‌چنین در مورد میزان گازی که در جنوب کشور مازاد می‌سوزد‌ نیز گفت: می‌توان این گاز را تبدیل به انرژی برق کرده و صادر کنیم که در این رویه یک قدم به جلو خواهیم رفت.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.