نفت کردستان به روابط ترکیه-عراق ضربه جدی می زند

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه تودی زمان با پرداختن به این موضوع مصاحبه ای با “صراط ارکمن” از کارشناسان حاضر در اندیشکده مطالعات خاورمیانه در آنکارا ترتیب داده و به نقل از وی می نویسد : آیا ترکیه می خواهد بغداد را کنار گذاشته و یک خط لوله انرژی با همکاری اربیل احداث کند؟ این امر مطمئنا روابط ترکیه با دولت نوری مالکی را بیش از گذشته دچار تنش می کند.

در مجمع گاز دریای خزر که چندی پیش در استانبول برگزار شد “آشتی هوارامی” وزیر منابع طبیعی منطقه کردستان اعلام کرد : حتی اگر با بغداد به توافق هم نرسیم ما گاز و نفت خام خود را به ترکیه می فروشیم.

در ماه می نیز در کنفرانسی که در اربیل برگزار شد “تانر ایلدیز” وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد : آنکارا خرید نفت از کردستان عراق و انتقال آن بوسیله تانکر به ترکیه را از سرمی گیرد.

به نوشته زمان، اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق درباره نحوه تفسیر قانون اساسی این کشور اختلاف نظر دارند . بر اساس بند ۱۱۲ قانون اساسی عراق، “دولت های فدرال مسئولیت مدیریت میدان های گاز و نفت “فعلی” را  بر عهده دارند . ( البته میدان نفت و گازی که تا آن تاریخ وجود داشته اند ) .

مقامات منطقه کردستان معتقد هستند که بر اساس این بند می تواند بصورت مستقل با کشورهای خارجی برای فروش نفت و گاز میدان های موجود در این منطقه وارد گفتگو شده و قرارداد امضا کنند.

“دنیس بولوکباسی” معاون سابق حزب جنبش ملی ترکیه ( MHP ) در این باره می گوید: اقلیم کردستان بصورت مستقل نمی تواند برای فروش نفت و گاز این منطقه تصمیم گیری کند . مقامات اقلیم کردستان می توانند مجوز استخراج نفت را در این منطقه صادر کنند اما این دولت عراق است که صلاحیت عقد قرارداد با شرکت های خارجی برای انجام استخراج را دارد.

اما اقلیم کردستان می گوید که گنجانده شدن کلمه “فعلی” به این معناست که ما می توانیم بطور مستقل برای فروش نفت و گاز با کشورهای دیگر وارد معامله شویم.

برهمین اساس اختلاف نظر زیادی میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان وجود دارد. بغداد معتقد است که مقامات کردستان دولت را نادیده گرفته و بطور مستقل  اقدام به عقد قرارداد با شرکت های خارجی کرده اند و در نتیجه قانون اساسی را زیرپا گذاشته اند. برای مثال شرکت اگزون موبایل آخرین شرکت خارجی بوده که با منطقه کردستان قرارداد امضا کرده و بطور کلی تا کنون ۴۰ قرارداد میان مقامات کردستان عراق و شرکت های نفت و گاز خارجی منقعد شده است.

علاوه بر این در تاریخ سوم ژوئن “نچیروان بارزانی” نخست وزیر منطقه کردستان اعلام کرد که در آینده نزدیک قراردادهای جدیدی در حوزه نفت و گاز با شرکت های خارجی به امضا می رسد.

در همین رابطه و به دلیل اختلافات موجود میان منطقه کردستان و دولت عراق، مقامات کردستان در ماه آوریل ارسال نفت از طریق خط لوله عراق به دلیل خودداری بغداد از پرداخت تمامی هزینه های آن و سهم منطقه کردستان، متوقف کردند .


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.