نقدینگی ۳ برابر شده است

۲۳ام بهمن ،

بینا- دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه پیش فروش سکه بازار را متعادل می کند، گفت: از سال ۸۶ تاکنون نقدینگی از ۱۶۴ هزار میلیارد تومان به ۴۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده که عمدتا در بازار طلا و ارز متمرکز است.
محمد نهاوندیان در حاشیه ۲۸ نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با استقبال از پیش‌فروش سکه و تأثیر آن در بهبود قیمتها و کاهش نقدینگی بازار اظهار داشت: هر اقدامی که بتواند نقدینگی را به سمت تولید سوق بدهد می‌تواند موثر باشد و ما معتقدیم که حرکت‌هایی مثل پیش فروش سکه نیز تا حدی در این راستا تاثیر گذار است.
نهاوندیان با تاکید براینکه برای اجرای مرحله دوم قانون ابتدا باید ثبات اقتصادی و سیاسی کشور تضمین شده و سهم بخش تولید از اصلاح نظام یارانه‌ای کشور پرداخت شود،‌ اظهار داشت: هم‌زمان با اجرای مرحله اول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، نرخ‌های سود بانکی کاهش یافت و پس از آن توان مالی بانک‌ها جهت حمایت از تولید سیر نزولی پیدا کرد ودر کنار آن نقدینگی موجود در جامعه به سمت بازار ارز و سکه سوق یافت و سپس شاهد نوسانات اخیر ارزی در کشور بودیم.
دبیر شورای گفتگو با تاکید بر اینکه نقدینگی کشور از ۱۶۴ هزار میلیارد تومان در سال ۸۶ به ۴۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: تولید از افزایش نقدینگی در بازار هیچ سهمی نداشته است و این نقدینگی به سمت بازار ارز و سکه سوق پیدا کرده است.
نهاوندیان با اشاره به بالا رفتن حجم قراردادها و توان‌مندی شرکت‌های بزرگ برای ادامه حضور در عرصه خدمات فنی و مهندسی، تدوین سیاست‌های هماهنگ را ضروری دانست و گفت: در این راستا نقش تشکل‌های اقتصادی بیش از پیش پررنگ می‌شود و پیشنهاد موجود جهت بهبود این موضوع، افزایش سرمایه به صندوق ضمانت ارزی است به این ترتیب می‌توانیم بخشی از درآمدهای ارزی نفتی را از این طریق جبران کنیم.
نهاوندیان در خصوص افزایش نرخ سود برای سال آینده گفت: هنوز چنین موضوعی مطرح در جلسات شورای پول و اعتبار مطرح نشده است.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.