نقش بیکاری در بروز بیماری‌های روانی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : کار، بخش مهمی از زندگی انسان را تشکیل می‌دهد. کار در تشکیل هویت انسان، ایجاد هدف و مقصود مشترک، فراهم آوردن ارتباط خارج از چارچوب روابط خویشاوندی، تنظیم اوقات فراغت و فعالیت و نیز برآوردن نیازهای مادی انسان مهمترین نقش را دارد. کار می‌تواند سبب ایجاد فشار روانی و مخل سلامت جسمی و روانی فرد باشد، اما با این همه استرس‌های همراه با کار باید بدانیم که بیکاری عامل استرس آور شدیدتری است به نحوی که از دست دادن کار، واکنش‌هایی شبیه به سوگواری را ایجاد می‌کند. ملاحظات حاکی از آن بوده است که بیکاری و آسیب‌های اجتماعی با یکدیگر ملازمه دارد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایران ؛ بیکاری با اضطراب و افسردگی و احساس ناشایستگی و فقدان اعتماد به نفس مرتبط است.از آنجا که اشتغال از عمده‌ترین دغدغه‌های فکری جوانان به شمار می‌رود و نظر به آن که بخش بسیاری از جمعیت ایران را جوانان تشکیل می‌دهند و با توجه به تاثیراتی که عوامل اجتماعی و سیاسی بر موضوع اشتغال دارد، لازم دانستم که به موضوع رابطه بیکاری با آسیب‌شناسی و مقایسه این وضع میان جوانان شاغل و بیکار ساکن تهران بپردازم. در این مورد، پژوهشی روی ۲۲۹ جوان شاغل و ۲۴۸ جوان بیکار که در گروه سنی ۲۵ تا ۳۵ سال قرار داشتند و ساکن نقاط مختلف تهران بودند، انجام دادم.

نتیجه این پژوهش مشخص کرد که در زمینه‌های شکایت جسمانی، وسواس و اجبار، حساسیت در روابط متقابل، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، ترس بیمارگونه یا فوبیا، اندیشه‌های حاکی از بدگمانی و قطع ارتباط با واقعیت، میزان آسیب روانی در جوانان بیکار تهرانی به میزان چشمگیری از نظر آماری بالاتر از جوانان شاغل بود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که میان بیکاری و آسیب‌های روانی ارتباط چشمگیری وجود دارد. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که گاه ممکن است فردی که گرفتار مشکلات روانی است از یافتن شغل محروم بماند، اما بررسی یافته‌ها بیشتر حکایت از نقش بیکار بودن بر ایجاد نشانه‌های روانپزشکی دارد. این موضوع به این مفهوم است که باید در درجه اول برای جوانان بیکار فرصت اشتغال فراهم شود و هم به مسائل روانپزشکی آنان که می‌تواند منجر به هزینه‌های بسیاری از نظر فردی و اجتماعی شود، توجه کنیم.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.