نقش دایناسورها در گرم شدن زمین ثابت شد

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان بریتانیایی نتیجه گیری کرده اند خروجی متان از بدن دایناسورها به ویژه گونه هایی که از آنها با عنوان Brontosaurus درگرم شدن زمین تأثیرگذار بوده است.

دانشمندان با بررسی گازهای ناشی از هاضمه گاوها به این نتیجه رسیده اند که جمعیت دایناسورها جمعا به طور سالانه ۵۲۰ میلیون تن گاز متان تولید می کردند، آنها اظهار داشتند که این گاز عامل اصلی در گرم شدن زمین حدود ۱۵۰ میلیون سال پیش بوده است.

دیوید ویلکیسن از دانشگاه جان مور لیورپور و با همکاری محققانی از دانشگاه لندن و دانشگاه گلاسکو نتایج تحقیقات خود را در مجله ” زیست شناسی امروز” منتشر کرده اند.

سوروپادها (Sauropods) چون آپاتوسور که پیشتر از آنها با عنوان Brontosaurus یاد می کردند حیوانات زمینی بسیار بزرگی بودند که از گیاهان تغذیه می کردند.

گاز متان حاصل از بدن آپاتوسورها در گرم شدن زمین تأثیرگذار بوده است

آپاتوسور یکی از بزرگترین جانورانی است که تاکنون روی زمین زندگی کرده ‌است، این دایناسور با میانگین طول ۲۳ متر و بلندای ۶٫۴ متر و وزن ۲۵ تن و شبیه آبزی ماقبل تاریخ موساسور بوده‌است.

آپاتوسور سر کوچک، دندان‌های قاشقی یا مدادی شکل در قسمت جلوی آرواره، چهار پا، جمجمه‌ای طویل و مغز بسیار کوچک، گردنی بسیار دراز (با ۱۵مهره)، دمی بسیار بلند و شلاقی شکل (با طول حدود ۱۵متر)، ستون فقرات میان تهی بوده‌است. سوراخهای بینی آپاتوسور، در بالای سرش قرار داشته ‌است.

برای محققانی که این تحقیقات را انجام دادند بزرگ بودن آنها مسئله قابل توجه نبوده است بلکه نقطه تمرکز آنها روی ارگانیسمهای میکروسکوپی بوده که در بدن آنها زندگی می کردند.

وی در گفتگو با بی بی سی اظهار داشت: اکولوژی این میکروبها و نقش آنها در زمین ما یکی از زمینه های مورد علاقه من در عرصه علم است. اگرچه عنصر دایناسوری بیشتر علاقه عمومی را به این تحقیق بر می انگیزد اما در حقیقت موضوع میکروبهایی است که در بدن دایناسورها زندگی می کردند و عامل ایجاد گاز متان بوده است.

متان یک گاز گلخانه ای است که اشعه مادون قرمز خورشید را جذب می کند و آن را در اتمسفر زمین نگاه می دارد و در نهایت به افزایش دما منتهی می شود.

تحقیقات پیشین نشان داده است که زمین ۱۰ درجه سانتیگراد در دوران دوم زمین شناسی گرم تر بوده است.

با علم به اینکه گازهای حاصل از چارپایان درحال حاضر نیز نقش مهمی در سطح گاز متان در جهان دارد، محققان از داده های کنونی برای بررسی این که سوروپادها چگونه بر جو زمین تأثیرگذار بوده اند را بررسی کرده اند.

براساس اظهارات دکتر ویلکینسون گاوهای امروزی سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تن متان تولید می کنند اما ارزیابی ما درباره سوروپادها رقمی حدود ۵۲۰ میلیون تن است.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.