نقش زنان و خانواده برای تحقق «سبک زندگی» در کلام رهبری

نسخه چاپیارسال به دوستان

نقش زنان و خانواده برای تحقق «سبک زندگی» در کلام رهبری

خبرگزاری فارس: در شرایطی که دشمنان از طریق جنگ نرم به دنبال نزلل در بنیان خانواده هستند، رهبر معظم انقلاب با رهنمودهای حکیمانه، این موضوع را مطرح کردند و آسیب شناسی و توجه به این موضوعات، سبک و فرهنگ زندگی را ضروری خواندند.

خبرگزاری فارس: نقش زنان و خانواده برای تحقق «سبک زندگی» در کلام رهبری

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سید علی، خانواده به عنوان رکن رکین جامعه محسوب می‌شود و تولیدات آن می‌تواند زندگی و نسل‌ها را دچار دگرگونی کند.

خانواده تا حدی با اهمیت است که رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان که در جمع دانش‌آموزان، دانشجویان و جوانان استان خراسان شمالی داشته‌اند به خانواده و تمامی ابزارهای یک زندگی به سبکی که اسلام آن را معرفی کرده است، پرداختند.

خانواده رکن محوری در جوامع به شمار می‌رود که زن و مرد اساسی‌ترین ارکان یک خانواده هستند و برای رسیدن به خانواده متعالی باید از آموزه های اسلام بهره‌های فراوانی دریافت کنند.

با اهتمام به این موضوع که تمانی دستورات در قرآن وجود دارد و به خانواده‌ها و تربیت فرزندان اشاره ویژه نیز شده است، اما در برخی جوامع فقط به انسان‌ها توجه می‌کنند در صورتی که انسان بودن در مسیر اسلام است و لازمه داشتن یک انسان، تربیت فرزندان در آغوش خانواده‌هاست.

ارتباط مستقیم خانواده با سبک زندگی

«سبک زندگی» نیز یکی از اصلی‌ترین مطالباتی است که رهبر معظم انقلاب آن را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن ساز نوین اسلامی خواندند.

یکی از بخش‌هایی که می‌تواند به سبک زندگی ایرانی- اسلامی کمک کند، خانواده است؛ زیرا رکن اساسی هر جامعه توسط خانواده‌ها و با فرهنگ‌هایی که در آن جوامع وجود دارد، بروز و ظهور خود را نمایان می کند.

رهبر انقلاب اسلامی، در تشریح مفهوم سبک و فرهنگ زندگی، به مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات، کسب و کار و رفتارهای فردی و اجتماعی در محیط های مختلف، اشاره کردند و افزودند: «در واقع سبک زندگی به همه مسائلی بر می گردد که متن زندگی انسان را شکل می‌دهند.»

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به توجه عمیق اسلام به مفهوم سبک و فرهنگ زندگی افزودند: «در معارف اسلامی، اصطلاح عقل معاش در مفهوم جامع خود، مترادف مفهوم سبک و فرهنگ زندگی است و در قرآن کریم نیز آیات فراوانی در این زمینه وجود دارد.»

شکل‌گیری سبک‌های زندگی در خانواده‌ها با فرهنگ‌هایی که در آن جامعه ظهور می‌کند، مرتبط است؛ در این بین برای داشتن یک سبک از زندگی متعالی، توجه به خانواده می‌تواند مسیر را برای مرتفع شدن چالش‌های پیرامون این موضوع مهیا کند.

ترمیم و بازسازی قسمت‌های مختلفی از فرهنگ و سبک زندگی با تربیت فرزندان در خانواده‌ها کلید می‌خورد و پس از آن تولیدات یک خانواده وارد بازار شده و می‌تواند در قسمت‌ها و سال‌های متمادی اثرگذاری محسوسی در جوامع داشته باشد.

حال هنگامی که رهبر معظم انقلاب بحث «سبک زندگی» را در بین دانش‌آموزان، دانشجویان و جوانان استان خراسان شمالی مطرح می‌کنند، بی شک تفکرات ارزشمندی در سخنان ارائه شده مقام معظم رهبری وجود دارد.

افراد تا پیش از ورود به جامعه خود را با فرهنگی انطباق می‌دهند که در خانواده با آن آشنا شده‌اند، از این رو تربیت فرزندان با سبک زندگی در تمدن نوین اسلامی در هم تنیده می‌شود.

نقش زنان در تحقق «سبک زندگی»

پایه اول هر تربیتی در خانواده شکل می‌گیرد و در این بین زن به عنوان رکن رکین خانواده محسوب می‌شود؛ بدون شک تربیت فرزندان در خانواده و حضور زنان در بطن جامعه می‌تواند متعالی کننده و سازنده قشر تأثیرگذار کشور باشد که در این بین جمهوری اسلامی ایران با مشارکت دادن زنان در امور اجرایی بسیاری از سازمان‌ها در تلاش است تا بتواند تربیت را از خانواده به جامعه منتقل کند.

همچنین ارتقا فکری فرزندان باعث می‌شود تا توفیقات بسیاری را در جامعه و خانواده شاهد باشیم که پس از آن باعث ارتقای کشور و در نهایت انتقال دهنده آرامش و پدید آورنده احساس آسایش برای مردم خواهد شد.

اما اگر خانواده‌هایی باشند که از ثبات لازم برخوردار نبوده و باعث ایجاد خشونت‌های خانوادگی، بزهکاری، طلاق و اعتیاد شوند باید با در نظر گرفتن رفع مشکلات آنها شیوه مناسب و «سبک زندگی» صحیح را به آنها آموزش داد که این موضوع در بیانات رهبر معظم انقلاب نیز وجود داشت.

رهبر انقلاب اسلامی، آسیب شناسی و علت یابی در زمینه عدم پیشرفت لازم در بخش سبک و فرهنگ زندگی را ضروری خواندند و با دعوت از اندیشمندان حوزه و دانشگاه، نخبگان سیاسی و فکری، دستگاه‌های مرتبط با فرهنگ و تعلیم و نیز جوانان خاطر نشان کردند: «در این زمینه باید همه به خود نهیب بزنیم و ضمن تلاش جدی برای آسیب شناسی، به چاره جویی و جستجوی راههای علاج بپردازیم.»

حضور دشمنان و ایجاد جنگ نرم برای ضربه زدن به خانواده

در شرایطی که دشمنان با استفاده از ابزارهای گوناگون و ایجاد جنگ نرم قصد دارند با نفوذ در خانواده ، تزلل در بنیان خانواده ایجاد کنند، رهبر معظم انقلاب با رهنمودهای حکیمانه این موضوع را مطرح کردند و توجه اندیشمندان حوزه‌های مختلف برای آسیب شناسی و توجه به این موضوعات، سبک و فرهنگ زندگی را ضروری خواندند.

استفاده دشمنان از ابزارهای گوناگون و با روی آوری به جنگ نرم در نظر دارند تا به قلب خانواده‌ها نفوذ کرده و دگرگونی، آسیب‌های اجتماعی و عدم پیشرفت را به صورت نرم پدید آورند.

به همین منظور است که خانواده‌ها باید به این موضوعات توجه کرده و با ایجاد روابط بین خودشان و فرزندانشان ایجاد یک رابطه احساسی و با صداقت را بنیانگذاری کنند.

انتهای پیام/


Fars News Agency

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.