نمایشگاه های خطاطی را باید به خانه مردم بیاوریم

شاپور اسلامی هنرمند خوشنویس کشورمان در خصوص انگیزه خود از آغاز هنر خطاطی در مصاحبه با خبرنگار حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران گفت: در خانواده ای متولد شدم که دستی در هنرهای طراحی و سیاه قلم داشتند و به دلیل پیوندی که بین کار طراحی و خطاطی حس کردم، با نقل مکان به تهران و شرکت در کلاس های استاد امیرخانی و ثبت احساسات و علاقه مندی هایم به واسطه خوشنویسی، وارد این حرفه شدم.
وی با اشاره به شهرتی که در زمینه ثبت جملات هایکو در بین خوشنویسان کسب کرده، اظهار داشت: چنانچه بین هنرمند و مردم فاصله ای کوتاه وجود داشته باشد یک هنرمند واقعی می‌تواند پیروان خود را به سمت خود جذب کند و این در صورتیست که تمام هم و غم خود را در راه هنر خود بگذارد و تعهدات دیگری مانع از فعالیت حرفه ای وی شود تا آثار قابل قبولی از آن هنرمند ظهور کند.
وی در ادامه افزود: در این برهه از زمان، مسائل مالی و نیازهای اقتصادی باعث دوری هنرمندان و عدم تمرکز آنها به طور دائم بر روی هنر خود است، این درصورتیست که هنرمندان ما باید در درجات عالی فعالیت خود قرار داشته باشند و در غیر این صورت کوچکترین احساس نزول در ایشان باعث ناراحتی و رنج درونی آن ها می شود.
وی تصریح کرد: دولت هر کشوری بایستی از هنرمندان خود حمایت لازم را به عمل آورد، برای مثال در تجربه ای که وی در برپایی نمایشگاه هایی در کشورهایی از جمله پاکستان داشته است پشتیبانی محسوسی را از سوی دولت این کشورها از هنرمندان خوشنویس خود شاهد بوده است و این امر در صورتیست که این هنر، هنری غالب در کشور آ‌ن ها نیست.
اسلامی در این خصوص پیشنهاد کرد: بهتر است در کشور ما نیز خوشنویسانی به عنوان خطاطان برگزیده انتخاب شده و خدمات لازم در اختیار آن ها قرار گیرد تا این هنرمندان نیز با دلگرمی به فعالیت هنری خود بپردازند.
وی افزود: ما همه باید برای بدست آوردن تجربیات، شهریه ای بپردازیم و شهریه پرداختی من در مسیر این هنر عمر و جان ومال من بود اما به هر حال از تجاربی که کسب کرده ام رضایت کامل دارم و معتقدم انسان باید خطاهایی انجام دهد تا به موفقیت دست یابد.
وی با اشاره به جمله ای از آیدین آغداشلو با این مضمون که لوکوموتیو خوشنویسی سالهاست که رفته و تنها واگنش باقی مانده افزود: مردم ایران مدتهاست که آنطور که باید و شاید به دنبال اشعار و جملات هنری نمی‌روند و وی ثبت آثار هایکو را به منظور یادآوری مغتنم شمرده و برقراری ارتباط مردم و هنر خویش را به واسطه این آثار می داند.
اسلامی گفت: پافشاری بر خوشنویسی سنتی نوعی درجازدن است هنرمندان این عرصه بایستی نوگرا بوده و به نوآوری و ابداع بپردازند.
وی اظهار داشت: سخت معتقدم باید نمایشگاه ها را به خانه مردم برد زیرا مردم به دلیل مشغله های روزمره و درگیری های خود از بازدید از نمایشگاه های خوشنویسی بازمانده اند که بایستی این آثار را ارزان و فراگیر کرده و آثار حقیقی را جانشین پوسترها و عکس ها در خانه های مردم کرد.
این خوشنویس کشورمان افزود: ما برای مقابله با این مشکل حدود صد اسلاید آثار هنرمندان پیشین را در استان گلستان به نقد گذاشتیم و هنرمندان و هنر دوستان را در این رابطه برای نخستین بار در ایران به چالش کشیدیم.
وی در ادامه گفت: دولت در رابطه با این مسئله ادارات را وادار به اختصاص دادن درصدی از بودجه خود به خریداری آثار هنری، هدیه این آثار به کارمندان و استفاده از آنها در محیط های اداری کرده است و نیز صدا و سیما به استفاده از آثار خطی بسیاری در سریالهای اخیر همت گمارده است./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.