نمایشنامه‌هایی که همواره باید خواند + دانلود

۱۹م آذر ،

نگاهی کوتاه به ۵ نمایشنامه معروف ˝ویلیام شکسپیر˝

برای خواندن چندین‌باره نمایشنامه‌های ˝ویلیام ‌شکسپیر˝، انگیزه‌ها و ویژگی‌های فراوانی وجود دارد، زیرا نوشته‌هایش آنقدر زبان منحصربفردی دارد که به جرات می‌توان گفت از این لحاظ شبیه هیچ نمایشنامه‌نویس دیگری نیست.

به گزارش سرویس بین‌الملل هنرآنلاین، تئاتر هنری‌ زنده و غیرقابل تکثیر است و به همین سبب بهترین راه آشنایی با گنجینه‌ ادبیات نمایشی جهان بازتولید این آثار بوده است. به همین روی امروزه اجراهای بسیاری از آثار کلاسیکی مثل؛ “مرغ دریایی”، “اتللو”، “مکبث”، “دایی وانیا”، “باغ آلبالو”، “هملت”، “باغ‌ وحش شیشه‌ای”و… توسط کارگردانان مختلف در سرتاسر جهان همواره به ‌روی صحنه رفته و می‌رود.

در این میان اگر برای بررسی آثار هر نمایشنامه‌نویس یک انگیزه خاص را مدنظر داشته باشیم، بی‌تردید برای شناخت ویلیام شکسپیر و آثارش آنقدر انگیزه و سبب وجود دارد که طرح همه آنها در حوصله این نوشتار نمی‌گنجد.

نمایشنامه‌های شکسپیر را می‌توان از نظر موضوعی و تاریخی به ۶ دسته تقسیم‌بندی کرد. اول نمایشنامه‌هایی مانند “ترویلوس و کرسیدا” و “رؤیای نیمه شب تابستان” که به دوران یونان باستان مربوط می‌شوند‌، دوم نمایشنامه‌هایی مانند “کوریولیان”، “ژولیوس سزار” و “آنتونی و کلئوپاترا” که به دوران روم باستان مربوط می‌باشند، سوم نمایشنامه‌هایی می باشند که مربوط به تاریخ انگلستان و اروپای غربی و شمالی می‌شوند مانند “ریچارد دوم”، “ریچارد سوم”، “هانری چهارم”، “هانری پنجم”، دسته چهارم مانند “هملت”، “مکبث” و “شاه لیر” که اگرچه نمایشنامه‌هایی تاریخی می باشند ولی به عنوان تراژدی‌های ناب شکسپیر به شمار می‌روند. دسته پنجم نمایشنامه‌های درام و عاشقانه او همانند؛ “اتللو” و “رومئو و ژولیت” می باشند و بالاخره دسته ششم کمدی‌های شکسپیر می‌باشند.

آنتونیوس و کلئوپاترا

نمایشنامه “آنتونیوس و کلئوپاترا” پس از “ژولیوس قیصر” یکی از مهم‌ترین تراژدی‌های بزرگ شکسپیر است که با تاریخ روم ارتباط پیدا می‌کند. شکسپیر با گرده‌برداری از روی کتاب معروف “پلورتارک” به نام “زندگی متوازی بزرگان یونان و روم” هر دوی این آثار را به رشته تحریر درآورده است.

“آنتونیوس و کلئوپاترا” با آنکه در عالم ادب و شعر تراژدی‌هایی همچون” هملت” و “مکبث” را ندارد اما در میان آثار شکسپیر از همه شاعرانه‌تر خوانده شده و یکی از دلپذیرترین آثار شکسپیر می‌باشد.

متن نمایشنامه “آنتونیوس و کلئوپاترا” را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

اتللو

“اتللو” نمایشنامه‌ای معروف از ویلیام شکسپیر، نویسنده کلاسیک انگلیسی است که به مضمون عشق می‌پردازد.

در این نمایشنامه او به جنبه خیانت در عشق می‌پردازد. در تراژدی “اتللو” (نام دیگرش مغربی است)، شخصیت مرد داستان با دسیسه‌ها و توطئه‌هایی که زیردستش انجام می‌دهد، به همسر خود، “دزدمونا” شک می‌کند و بدون اینکه این ماجرا را با زن درمیان بگذارد بی‌رحمانه او را می‌کشد و تازه بعد از کشتن او به بی‌گناهی همسر وفادارش پی‌می‌برد که بسیار دیر است و پس از آن خود را نیز می‌کشد.

متن نمایشنامه “هملت” را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

مکبث

“مکبث” کوتاه‌ترین تراژدی و یکی از محبوبترین آثار شکسپیر است. اساس تراژدی “مکبث” وقایع تاریخی اسکاتلند است اما شکسپیر موافق ذوق و طبع خویش تغییرهایی در آن داده و حوادث جنگ‌ها را به هم آمیخته‌ است.

تراژدی “مکبث” شرح زندگی پر اتفاق سرداری دلیر و لایق به نام “مکبث” است. “دنکن”، پادشاه اسکاتلند، او را از میان هواخواهان خود برمی‌کشد و به وی لقب و منصب می‌بخشد اما “مکبث” بر اثر تلقین جادوگران و وسوسه نفس و به اغوای زن جاه‌طلب خویش در شبی که پادشاه مهمان اوست او را در خواب به قتل می‌رساند و با این کشتن جهنمی برای خویش به وجود می‌آورد. “مکبث” از آن پس گرفتار عذاب وجدان می‌شود چندان که هر آهنگی و هر در کوفتنی او را هراسان می‌کند.

متن نمایشنامه “مکبث” را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

ژولیوس سزار

شکسپیر تراژدی “ژولیوس سزار” را در فاصله میان سال‌های ١۵٩٩ تا ١۶٠٠ میلادی نوشته است. تراژدی “ژولیوس سزار”، سیاسی‌ترین و واضح‌ترین نمایشنامه شکسپیر به شمار می‌رود. اولین و مهمترین ویژگی این تراژدی، مطرح بودن فاکتور ملت در آن می‌باشد. اینکه ملت در تاریخ تاثیر دارد را شکسپیر مدیون پلوتارک، تاریخ‌نویس یونان باستان است و تراژدی “ژولیوس سزار” شکسپیر بر اساس نوشته‌های تاریخی پلوتارک می‌باشد.

ژولیوس سزار قیصر روم، از مجموعه نمایشنامه‌های سه گانه (تریلوژی) شکسپیر است که با کوریولیان آغاز، با ژولیوس سزار به نقطه اوج و با آنتونی و کلئوپاترا به پایان می‌رسد. در نمایشنامه کوریولیان ما شاهد تراژدی دمکراسی در روم هستیم، در نمایشنامه ژولیوس سزار ظهور و سقوط سزاریسم روم را می‌بینیم و در نمایشنامه آنتونی و کلئوپاترا شاهد امپراتوری رومی می‌باشیم.

متن نمایشنامه “ژولیوس سزار” را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

هملت

“هملت” یکی معروف‌ترین نمایشنامه‌های تاریخ ادبیات جهان است. داستان این نمایشنامه از آنجا آغاز می‌شود که هملت شاهزاده دانمارک از سفر آلمان به قصر خود در هلسینبورگ دانمارک بازمی‌گردد تا در مراسم تدفین و خاکسپاری پدرش شرکت کند.

پدرش به گونه مرموزی به قتل رسیده ‌است. کسی از چگونگی و علل قتل شاه آگاه نیست. در همان حین هملت درمی‌یابد که مادر و عمویش با یکدیگر پیمان زناشوئی بسته‌اند. وسوسه‌ها و تردیدهای هملت هنگامی آغاز می‌شود که شاه مقتول به شکل روح به سراغ او می‌آید. روح بازگو می‌کند که چگونه به دست برادر به قتل رسیده‌ است و از هملت می‌خواهد که انتقام این قتل مخوف و ناجوانمردانه را بازستاند. در طی این ماجرا او باز می‌یابد که پدر معشوقه‌اش، “اوفلیا” در قتل پدرش دست داشته ‌است. “اوفلیا” از نقشه‌های هملت آگاه می‌شود و پس از آگاهی از مرگ پدرش مجنون شده و خود را در رودخانه‌ای غرق می‌کند. هملت بلاخره انتقام پدرش را از عمویش می‌گیرد و در پایان نمایشنامه هر دو کشته می‌شوند.

متن نمایشنامه “هملت” را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.