نمایشگاهی از قرآن‌های خطی منحصر به فرد در کتابخانه ملی برپا شد

به گزارش خبرنگار مهر، در این نمایشگاه که عنوان آن «نمایشگاه قرآن و عترت» است، آثاری از نسخ نفیس قرآن کریم و منتخبی از نسخه‌های نفیس و کمیاب که از رمضان ۱۴۳۲ تا رمضان ۱۴۳۳ توسط اداره کل کتاب‌های خطی گروه اطلا‌ع‌رسانی کتابخانه ملی ایران فراهم آوری شده‌اند، به نمایش درآمده است.

در یک سال اخیر ۷۳۱ نسخه خطی و ۳۸۰ جلد کتاب چاپ سنگی از طریق خریداری و ۳۴ جلد نسخه خطی و ۲۸۰ جلد کتاب چاپ سنگی هم به صورت اهدا، از طریق کتابخانه ملی تهیه شده است.

از میان کل منابع خریداری شده ۷۶۵ جلدی نسخ خطی فوق الذکر تعدادی ۱۳۳ نسخه را قرآن کریم تشکیل می‌دهد.

هم اکنون ۲۱ جلد قرآن، یک نسخه نفیس از نهج البلاغه مربوط به سال ۶۳۱ هجری قمری و ۳ نسخه کمیاب از صحیفه سجادیه به همراه ۳ نسخه ادعیه و زیارت در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

یکی از قرآن‌های خطی که در نمایشگاه قرآن و عترت و برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفته، قرآنی است منحصر به فرد مربوط به قرن یازدهم هجری سال ۱۰۸۸ با کتابت محمد هاشم معروف به طائر.

همچنین نسخه‌ای از نهج‌البلاغه متعلق به سال ۶۳۱ هجری قمری با کتابت ابن اسعد و نیز نسخی منحصر به فرد از صحیفه سجادیه در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.

نمایشگاه قرآن و عترت در دو بخش برپا شده است؛ در یک قسمت نسخه‌های قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، ادعیه و زیارت به ترتیب تاریخ کتابت تنظیم شده و در بخش دوم هم ۳ نسخه برگزیده از مجموعه تهیه شده در یک سال گذشته معرفی شده است.

نخستین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌های خطی نفیس (نمایشگاه قرآن و عترت) از اول تا ۲۸ مردادماه برابر با دوم تا ۲۹ رمضان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برپاست و از ساعت ۹ صبح لغایت ۱۸ بعدازظهر پذیرای عموم علاقه مندان است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.