نمایش کوچکترین انگشتر دنیا در زنجان

۱فروردین ۱۳،

مسئول گنجینه تاریخی و تاریخ طبیعی رختشویخانه زنجان گفت: کوچک‌ترین انگشتر جهان از جنس مفرغ با هفت میلی‌متر قطر و ۸۶۰ سوت وزن در ایام نوروز در موزه رختشویخانه زنجان به نمایش درآمده است.

به گزارش ویژه نامه نوروزی مشرق، مرتضی صمیمی فرد، مسئول گنجینه تاریخی و تاریخ طبیعی رختشویخانه زنجان با اشاره به وجود ۲۰هزار قطعه شیء تاریخی در این موزه به خبرنگار شبستان گفت: اکنون ۱۵هزار قطعه از این آثار در موزه‌ گنجینه‌ تاریخی نگهداری می‌شود و بقیه در خزانه‌ استان قرار دارد.

صمیمی‌‌فرد به نمایش کوچکترین انگشتر دنیا در ایام نوروز نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این میراث گرانبها تا (۲۰ فرودین) امسال در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه این انگشتر حدود یک سال پیش از مجموعه‌داری خریداری شد، افزود: قدمت این انگشتر به حدود ۲۲۰۰ سال پیش و دوره‌ پارس می‌‌رسد که هم‌زمان با حکومت‌های اشکانی است.

مسئول موزه‌ گنجینه‌ تاریخ طبیعی استان زنجان به نوشته‌ی موجود روی انگشتر اشاره کرد و یادآور شد: نوشته‌ روی این انگشتر در حال مطالعه و بررسی توسط کارشناسان میراث فرهنگی و باستان‌شناسان است اما به نظر می‌‌رسد، این اثر به طبقه‌ اشراف متعلق باشد.

صمیمی‌‌فرد با یادآوری اینکه این گنج به نام استان زنجان ثبت شده است، خاطرنشان ساخت: چنین اشیایی را به‌لحاظ امنیتی نمی‌‌توان بیش از یک هفته در این موزه نگهداری کرد، هرچند این انگشتر در تعطیلات رسمی نیز در معرض دید عموم خواهد بود؛ اما باید تأکید کرد که نمی‌توان به‌طور ثابت این میراث گران‌بها را در این موزه نگه داشت.

 این موزه‌دار به نمایش گران قیمت‌ترین مدال دنیا که مربوط به فرمانده رومی است در ایام نوروز اشاره کرد و افزود: این مدال قدمت ۱۸۰۰ ساله دارد.

 صمیمی‌فرد با اشاره به وجود محدودیت مکانی برای نگهداری آثار تاریخی در این موزه، ابراز کرد: هدف از ایجاد این موزه، حفظ آثار ارزشمند و منحصر به فرد تاریخی استان است.

وی با اشاره به آثار منحصر به فرد موجود در این موزه، افزود:این موزه شامل ۲ بخش تاریخی و تاریخ طبیعی است که جمع آوری آثار موجود در موزه، ۱۶ سال به طول انجامیده است.

صمیمی‌فرد با بیان اینکه این گنجینه تاریخی در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است، گفت: ویژگی اصلی که سبب ثبت این موزه در کتاب رکوردهای گینس شده، جوان بودن مسئول موزه رختشویخانه و تنوع و تعدد اشیاء موجود در آن است.

مسئول گنجینه تاریخی رختشویخانه زنجان با اشاره به اینه بازدیدکنندگان در ایام نوروز می‌توانند از بخش نگهداری از سکه و اسکناس‌های تاریخی در این موزه دیدن کنند، یادآور شد: ۶ هزار قطعه سکه به همراه اسکناس‌های باقی مانده از دوران هخامنشی تا انقلاب اسلامی، در این بخش نگهداری می‌شود.

صمیمی‌فرد با اشاره به وجود یک هزار و ۵۰۰ قطعه تمبر از دوران قاجاریه تا انقلاب اسلامی در این موضوع، گفت: ۶۷۰ نسخه روزنامه و ۳ هزار نسخه از اسناد دولتی و رسمی در بخش تاریخی این موزه به نمایش گذاشته شده است و در ایام نوروز مسافران می‌توانند با مراجعه به موزه رختشویخانه از آنها دیدن کنند.

وی با اشاره به نگهداری گونه‌های کمیاب در بخش تاریخ طبیعی موزه، گفت: ۱۰۰ نوع گونه جانوری، یک هزار و ۱۰۰ نوع گونه گیاهی و کانی‌ها و فسیل‌ها، از جمله آثار موجود در این بخش است که در معرض دید عموم قرار دارد.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.