نماینده ایران در سازمان ملل رژیم اسرائیل را عامل بحران و تهدید منطقه معرفی کرد

ایران > سیاست‌خارجی
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در جلسه شورای امنیت این سازمان که برای بررسی تحولات در خاورمیانه و از جمله موضوع فلسطین تشکیل شده بود ، رژیم اسرائیل را عامل بحران و تهدید در منطقه معرفی کرده است.

به گزارش شبکه پرس تی وی، محمد خزاعی به عنوان رئیس مرکز هماهنگی جنبش عدم تعهد در این جلسه، تاکید کرد: این جنبش شدیدا نگران اقدامات بی‎رحمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین بوده وتداوم شهرک‎سازی از سوی این رژیم را محکوم می‎کند.

رئیس مرکز هماهنگی جنبش عدم تعهد تصریح کرد: با توجه به بدتر شدن شرایط در سرزمین‎های اشغالی فلسطین به‎واسطه اعمال سرکوب‎گرانه و خشن رژیم اسرائیل، هیاتی به سرپرستی جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد با دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت این سازمان در ماه قبل دیدار کرد و نگرانی‎های جنبش عدم تعهد در مورد بدتر شدن شرایط هزاران زندانی و بازداشتی غیرقانونی فلسطینی در زندان‎های اسرائیل‌، سرکوب بی‎رحمانه تظاهرکنندگان غیر نظامی که به این بازداشت‎ها و شهرک‎سازی اعتراض می‎کنند و دیوار سازی و استعمار در سرزمین‎های فلسطینی از سوی اسرائیل را به مقامات ارشد سازمان ملل منتقل نمود.

محمد خزاعی افزود : جنبش عدم تعهد تداوم بازداشت و زندانی بودن هزاران فلسطینی از جمله کودکان، زنان و مقامات منتخب و استفاده از شکنجه علیه آنان را محکوم می‎کند و خواستار آزادی کلیه زندانیان فلسطینی می‎باشد.

وی تصریح کرد : رژیم اسرائیل با بی‎اعتنائی به قوانین بین‏‎المللی و درخواست‎های جامعه جهانی از طریق رفتارهای مخرب، تحریک کننده و غیر قانونی ،چشم انداز یافتن راه حل عادلانه و صلح‎آمیز را تهدید می‎کند.

محمد خزاعی در ادامه با اشاره به روند رو به افزایش بی‎خانمان شدن فلسطینی‎ها در کرانه باختری رود اردن به‎واسطه گسترش شهرک‎سازی رژیم اسرائیل و اعمال خشونت و ترور علیه مردم غیرنظامی از سوی شهرک‎نشینان تندروی اسرائیلی، خاطر نشان ساخت : جنبش عدم تعهد بر ضرورت و فوریت اقدام از سوی جامعه بین‎المللی در جهت پایان کامل همه فعالیت‎های شهرک‎سازی، ساخت دیوار حائل، تخریب خانه‎ها، خاک‎برداری نزدیک حرم شریف و توقف انتقال شهرک‎نشینان اسرائیلی به سرزمین‎های فلسطینی، تاکید نموده و خواستار برداشتن کامل محاصره غزه می‎باشد و در این رابطه خواستار اجرای قطعنامه‎های سازمان‎ملل و قوانین بین‎المللی است.

رئیس مرکز هماهنگی جنبش عدم تعهد ضمن ابراز نگرانی از نقض موافقت‎نامه سال ۱۹۷۴ در خصوص منطقه اشغالی جولان سوریه افزود: جنبش عدم تعهد خواستار اجرای قطعنامه ۴۹۷ سازمان‎ملل از سوی رژیم اسرائیل وعقب نشینی کامل این رژیم از منطقه اشغالی جولان سوریه می‎باشد .

محمد خزاعی اضافه کرد : اعضای جنبش عدم تعهد بر درخواست خود از شورای امنیت سازمان‎ملل برای اقدام فوری در جهت ارسال یک پیام شفاف به اسرائیل مبنی بر توقف همه اقدامات غیر قانونی و رعایت مقررات بین‎المللی تاکید می‎کنند.

سفیر ونماینده دائم جمهوری اسلامی در ادامه با اشاره به شرایط سیاسی و امنیتی خاورمیانه تصریح کرد : هرگونه اشتباه در ارزیابی، تصمیم غلط و مداخله نظامی در خاورمیانه می‎تواند به افراط‎گرائی، فرقه‎گرائی و تروریسم دامن بزند و این امر به ویژه در مورد شرایط کنونی در سوریه صادق است. جمهوری اسلامی ایران معتقد است هرگونه مداخله نظامی خارجی درسوریه تنها می‎تواند بحران را بدتر ونا امنی را در دیگر کشورهای منطقه گسترش دهد .

محمد خزاعی تاکید کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران راه خروج از بحران کنونی در سوریه، تقویت روند جامع سیاسی صلح‎آمیز با هدف توقف خشونت بین طرف‎ها و برگزاری گفت و گوی ملی بین مخالفان و حکومت سوریه است.

وی با تاکید بر نقش و اهمیت هم‎کاری منطقه‎ای برای ایجاد مصالحه ملی در سوریه گفت: در این رابطه جمهوری اسلامی ایران فعالانه در مذاکره و رایزنی با کشورهای منطقه و بویژه با ترکیه و مصر شرکت نمود و به نظر می‎رسد که گزینه دیگری بجز این برای بازگرداندن صلح وثبات به سوریه وجود ندارد .

خزاعی همچنین به اتهامات بی‎اساس نماینده رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی پاسخ داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران رسما اعلام نموده به اصول منشور سازمان‎ملل که هرگونه تهدید و یا استفاده از زور علیه عضو دیگر این سازمان را منع می‎کند، پایبند است، اما رژیمی که دارای صدها کلاهک هسته‎ای و سابقه طولانی و سیاهی از فعالیت‎های تروریستی است، بهتر است ساکت باشد و از تهدید دیگر کشورها اجتناب کرده و به قوانین بین‎المللی و منشور سازمان ملل پایبندی نشان دهد.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.