نماینده خمین: ایجاد فضای گفتمان، جامعه را به سمت قله‌­های پیشرفت هدایت می‌کند

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ شنبه ۲۰م آبان ۹۱،

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی، گفت: ایجاد فضای گفتمان، جامعه را به سمت قله­‌های پیشرفت هدایت می‌کند.

محمدابراهیم رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – استان مرکزی، اظهار داشت: گفتمان بایستی سرشار از حکمت و حاوی نشاط، تحرک، پویایی و اثربخشی باشد، گفتمانِ تلاش و سازندگی، خستگی ناپذیری و در جهت پیشرفت بوده و باید در جامعه ایجاد امید کند و هدایت نماینده به سمت اهداف الهی باشد.

وی پیشرفت جامعه را بر عهده نخبگان دانست و گفت: نخبگان رسالتی برعهده دارند که به سبب هوش و استعداد که خداوند برای آنان قرار داده این وظیفه را برعهده دارند که جامعه را به سمت تعالی پیش ببرند و با نظرات خود اثرگذار و با طرح مسائل و راهکارهای مناسب جامعه را برای رسیدن به پیشرفت و تحقق عدالت یاری رسانند.

رضایی نخبگان را اشخاصی دانست که خداوند در آنها استعداد، هوش و درک بالایی از مسائل قرار داده و از قابلیت‌های بیشتری برخوردار می باشند.

وی افزود: بعضی از این نخبگان در بستر مناسب رشد نموده و شکوفا شده‌­اند و در جامعه اثرگذار می باشند اما عده­‌ای از نخبگان بستر مناسبی برای شکوفایی نداشته ولی حاوی درک مناسب از مسائل می باشند که بایستی پس از استعدادیابی و در اختیار قرار دادن فضا و امکانات لازم، همچنین حمایت کافی از آنها بهره لازم در جهت پیشرفت جامعه برده شود.

رضایی نقش نخبگان در ایجاد فضای گفتمان و تاثیرگذاری آنها در گفتمان سازی جامعه را مهم دانست و تصریح نمود: نخبگان اشخاصی تمدن‌ساز می باشند و هر تمدنی که در جهان شناخته شده است، بر اساس نخبگان آن جامعه شکل گرفته و اگر حاکمیت­ها برای نخبگان فضای مناسبی را جهت شکوفایی به وجود آورند، قطعا این رسالت بر عهده آنهاست که در همهی ابعاد تمدن‌سازی نمایند و با ایجاد فضای گفتمان، جامعه را به سمت قله‌­های پیشرفت هدایت نمایند.

وی با اشاره به وظیفه نخبگان در دستگاه­های اجرایی، ادامه داد: در ابتدا وظیفه‌­ای که نخبگان در دستگاه­‌های دولتی دارند این است که فضا را برای ظهور و حضور همه نخبگان ایجاد نمایند، البته در جامعه امروز این شرایط نسبتا فراهم شده است و نهادهایی مانند بنیاد نخبگان و مدارس تیزهوشان به جهت شناخت و حمایت از نخبگان فعالیت می­‌کنند. این نهادها فرصت خوبی را برای نخبگان به وجود می­‌آورند تا از فکر و ایده­‌های آنان استفاده نموده و این ایده­‌ها را به عمل تبدیل نمایند و این وظیفه بر عهده مدیرانی ‌است که در دستگاه­‌های اجرایی به عنوان نخبه وجود دارند.

نماینده مردم خمین در مجلس مجلس شورای اسلامی، استان مرکزی را حاوی نخبگان بسیاری دانست که تاثیر فراوانی در کشور داشته­‌اند و گفت: در استان مرکزی در طول تاریخ استعدادهای بسیار خوب و تاثیرگذاری وجود داشته که جهان را تحت تاثیر خود قرار داده اند.

رضایی با اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی (ره) افزود: امام خمینی (ره) به تنهایی مسیر تاریخ را تغییر داده و یک چهره جهانی به حساب می­‌آیند. آن حضرت یک نخبه به همه معناست که تاثیر بسیاری بر مردم و جامعه مسلمانان جهان داشته و این بیانگر آن است اگر بستر لازم را برای نخبگان استان به وجود آوریم می­توانیم از استعدادها و نخبگان خوب استان در جهت پیشرفت جامعه استفاده کنیم، همچنین از کوچ این استعدادها جلوگیری نموده و زمینه شکوفایی آنها را در استان به وجود آوریم.

رضایی در خصوص چگونگی ایجاد بستر مناسب برای شکوفایی نخبگان در استان گفت: ما نخبگانی از استان مرکزی در سمت­ها و پست­های مهم در کشور داریم که خارج از استان شکوفا شده­‌اند، این درحالی است که در استان به آنها توجه کافی نشده، ما نیازمند بومی سازی و بهره­ گیری از مدیران نخبه بومی هستیم تا با ایجاد این فضا از نخبگان استان در جهت پیشرفت استفاده شود.

وی افزود: تقویت سازمان­‌هایی مانند بنیاد نخبگان و پارک فن‌آوری می­‌تواند از نظر در اختیار قراردادن ابزار و امکانات و توجه مالی و معنوی مدیران ارشد استان مانند ائمه جماعات و حمایت دستگاه­‌های دولتی از ایجاد فضای گفتمان نخبگان و بسترسازی لازم جهت حضور و تاثیر گذاری آنها سبب رشد و شکوفایی نخبگانی است که در استان وجود دارند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.