نماینده کلیمیان: ایران آزادترین کشور در آزادی های دینی است

‘سیامک مره صدق’ که در قالب یک هیات پارلمانی از جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در سمینار علمی تخصصی گروه ‘بنیاد تفاهم و ارزش های بین المللی’ (مرکاتور) به آلمان سفر کرده است، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در برلین، اظهار داشت: ایرانیان پیرو ادیان توحیدی جزء جدایی ناپذیر ملت ایران هستند و بدون هیچ مشکلی زندگی می کنند.

مره صدق افزود: ایرانیان کلیمی با سابقه بیش از ۳۰ قرن ایرانی بودن، در طول تاریخ اثرات زیادی داشته اند و تاثیر قابل توجهی نیز از دیگر هموطنان خود پذیرفته اند، بگونه ای که در امور متعدد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، یهودیان ایران همیشه با بقیه مردم همراه بوده اند.

وی افزود: در طول تاریخ، هر زمانی که مردم ایران دچار مشکل شده اند، یهودیان کشور نیز همان مشکل را حس کرده و هر هنگامی که ملت رفاه و آرامش دارد ما نیز آرامش و آسایش داریم.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برخلاف ادعاهای مطرح شده، بویژه پس از ظهور اسلام و به صورت مشخص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، افزون بر میهن و منافع ملی مشترک، ارزش های مشترک توحیدی هم باعث افزایش بیشتر مشترکات تمامی ایرانیان موحد با هم شده است.

مره صدق گفت: در قانون اساسی رژیم سابق، از اقلیت های دینی به عنوان کلیمیان، مسیحیان و زرتشتیان مقیم ایران نام برده شده بود که این نقیصه در قانون اساسی جمهوری اسلامی رفع شد و با عنوان ایرانیان کلیمی، مسیحی و زرتشتی نام برده شدند.

براساس قانون اساسی، تمام مردم ایران صرفنظر از دین و نژاد از حقوق برابر شهروندی برخوردارند و افزون بر آن پیروان ادیان توحیدی در احوال شخصی براساس موازین دینی خود عمل کرده و هیچ محدودیتی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک، گرایش ایرانیان یهودی به شریعت حضرت موسی (ع) به خاطر ماهیت دینی انقلاب اسلامی، پس از انقلاب پررنگتر شده و ما شاهد حضور پررنگ تر تمامی جامعه کلیمی بویژه کودکان و نوجوانان در فعالیت های دینی در ایران هستیم.

مره صدق بار دیگر تاکید کرد: ما کلیمیان و دیگر اقلیت ها در ایران، هیچ محدودیتی از نظر انجام فرایض دینی نداریم و حتی وقتی اعیاد ما با عزاداری های مسلمانان همزمان می شود، با احترام به ارزش های مسلمانان،جشن های خود را هم برگزار می کنیم.

نماینده کلیمیان در مجلس ایران در پاسخ به ادعاهای نادرست مبنی بر بدرفتاری با اقلیت های دینی در ایران، تصریح کرد: در طول تاریخ هیچ سابقه ای از فعالیت های سازمان یافته ضدیهودی در ایران حتی در دوران قرون وسطی وجود ندارد و در جنگ جهانی دوم کشور ما پناهگاه یهودیانی بوده که تحت آزار کلیسا و سایر گروه های نژادپرست، قرار داشتند.

به گفته وی، حتی اگر در طول تاریخ افراد ناآگاه و برخی تحریک شدگان دشمنان، قصد تهاجم به اقلیت های دینی را داشته اند، روحانیت شیعه همیشه از امنیت آنان دفاع کرده و جالب اینکه به عنوان مثال، حمام عمومی سابق کلیمیان کرمانشاه توسط یکی از امامان جماعت وقت این شهر وقف شده بوده است.

این نماینده مجلس ایران در همین رابطه به کمک های دولت به اقلیت های دینی در کشور اشاره کرد و گفت: با اختصاص ردیف بودجه مشخص از سوی دولت و تصویب مجلس برای فعالیت های فرهنگی اقلیت های دینی، سالیانه مبلغ ۵/۳ میلیون دلار در نظر گرفته می شود که به انجمن های مربوط اقلیت ها تعلق می گیرد تا براساس برنامه های خود هزینه کنند.

وی همچنین به کمک یک میلیون دلاری سال گذشته دولت به بیمارستان خیریه ‘سپیر’ که سابقه تاریخی ۷۰ ساله دارد، اشاره کرد و گفت: این بیمارستان یهودیان که در یکی از مناطق مرکزی شهر تهران قرار گرفته، محل رجوع تمامی افراد نیازمند ایران بدون توجه به دین و مذهب است و امروز بیش از ۹۰ درصد بیماران آن غیرکلیمی هستند.

مره صدق در بخش دیگری از این گفت وگو افزود: برخلاف ادعاهای بی اساس مطرح شده، یهودیان ایران در انتخاب شغل جز چند مورد، هیچ محدویتی ندارند و از نظر تحصیلات هم تا عالی ترین سطح علمی پیش می روند و از برابری کامل برخوردارند.

وی تاکید کرد: ایرانیان پیرو ادیان توحیدی به خاطر مسائل دینی با مشکلی مواجه نیستند و از طرف دیگر اگر برخی مسایل جزئی ناشی از ناهماهنگی ایجاد شود، معمولا با رایزنی با مقامات بالاتر حل می شود و در موارد دیگر، اگر مشکلی برای ما وجود داشته باشد، مانند بقیه مردم ایران هستیم.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات مداخله جویانه برخی افراد و گروه ها در رابطه با وضعیت اقلیت ها در ایران، اظهارداشت: ایمان و اعتقاد راسخ داریم که مشکلات تمام مردم ایران از جمله اقلیت ها در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی قابل حل است و هیچ نیازی به مداخله خارجی وجود ندارد.

مره صدق افزود: ما ایرانیان کلیمی حتی اگر مشکلی هم وجود داشته باشد، آن را درون خانوادگی می دانیم و به هیچ عنوان نیازی به مداخله از خارج احساس نمی کنیم.

وی با بیان اینکه اولویت نخست برای ما کلیمی ها مانند همه ایرانیان، دفاع از امنیت کشور و منافع ملی است، گفت: کلیمیان این باور و اعتقاد خود را با شرکت فعال در جریان انقلاب اسلامی و پس از آن بویژه گسیل داوطلبانه جوانان به جبهه های دفاع مقدس اثبات کردند و در این راه بیش از ۱۲ شهید در دفاع از میهن و ده ها نفر معلول تقدیم کردند و شماری از رزمندگان کلیمی نیز سال های زیادی را در اسارت گذراندند.

مره صدق تاکید کرد: از نظر ما، هر کسی که فکر تهاجم به ایران را در سر بپروراند، دشمن همه مردم است و مانند حمله دوران عراق صدامی، برای جنگیدن در برابر هر مهاجمی با هر نامی چه آمریکا یا اسراییل غاصب، آماده ایم و می جنگیم.

وی تصریح کرد: واقعیت تفاوت دین ما با اکثریت مردم ایران، مسلم است، اما حقیقت ارزش های ملی، امنیت، اعتقاد قلبی به حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور و همچنین پایبندی به سیاست خارجی دولت که بازتاب ملی می باشد، برای ما ضروریات اولیه به حساب می آید.

مره صدق درباره چگونگی ارتباط کلیمیان ایران با همکیشان خود در دیگر کشورها، گفت: ما نه تنها از ارتباط با سایر کلیمیان بلکه از ارتباط با موحدان و خداپرستان همه جهان حمایت می کنیم و معتقدیم مشترکات موجود و نحوه زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان توحیدی در ایران می تواند برای حل مناقشات در تمامی دنیا الگو باشد.

وی در عین حال تاکید کرد: به عنوان شهروندان ایرانی و از جمله پایبندان به ارزش های شریعت حضرت موسی (ع)، جنگ طلبی، اشغالگری، کشتن افراد بی گناه، محاصره مناطق مسکونی و محروم کردن مردم از امکانات رفاهی و اجتماعی، جلوگیری از آزادی عقیده و حق تعیین سرنوشت را که در تضاد کامل با اعتقادات دینی ما است در جهان، به شدت محکوم می کنیم.

مره صدق افزود: متاسفانه یک حزب سیاسی که ارتباطی با تعالیم انسانی حضرت موسی ندارند، تحت عنوان ‘صهیونیسم’ تلاش زیادی دارد، از نام کلیمی بودن سوءاستفاده کند و این درحالی است که تمامی کلیمیان آزاداندیش دنیا و تمامی انسان های عدالتخواه، بارها مخالفت و انزجار خود را از این رفتارهای غیر انسانی و اشغالگرانه اعلام کرده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: طبیعی است که تمایلی به برقراری ارتباط و گفت وگو با کسانی که نه تنها ارزش های توحیدی را قبول ندارند بلکه بدیهی ترین اصول انسانی را هم زیر پا می گذارند،نداشته باشیم.

نسبتی که بین یهودیت و صهیونیسم وجود دارد، معادل نسبتی است که اسلام و القاعده دارند، همانگونه که وظیفه مسلمانان برای مبارزه با القاعده مضاعف است، یهودیان هم در مبارزه و مقابله با صهیونیست وظیفه بیشتری برعهده دارند.

متاسفانه گروه معدودی از یهودیان که در برخی کشورها تحت تاثیر تبلیغات سوء قرار گرفته اند، تاکنون موفق به شناخت ابعاد غیرانسانی صهیونیستم و عمق جنایات اسراییل نشده اند و امیدواریم بتوانیم فضای مناسب و شفافیت لازم را برای تفاوت قائل شدن بین ارزش های الهی یهودیت و صهیونیسم پلید سیاسی را برای این افراد فریب خورده، ایجاد کنیم.

نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در سفر به آلمان از ۱۰ روز قبل، درخواست ملاقات هایی را با انجمن کلیمیان برلین ارائه کردم که متاسفانه بدون پاسخ ماند، اما من همیشه برای ملاقات با آنها و توضیح شرایط پیروان ادیان توحیدی در ایران و خارج کردن آنها از اشتباه، آماده ام.

مره صدق همچنین یادآور شد: به طور طبیعی عدم تمایل آنها به برقراری حتی یک دیالوگ درون دینی، برای من ایجاد پرسش کرده است.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره شمار جمعیت و دیگر شرایط یهودیان ایران، گفت: ایرانیان یهودی جمعیتی بین ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر هستند که نزدیک به ۶۰ درصد در تهران، حدود ۳۰ درصد در شیراز، هفت درصد در اصفهان و بقیه در شهرهایی همچون کرمانشاه، کامیاران، سنندج، سرپل ذهاب، میاندوآب، کرمان، رفسنجان، یزد و دیگر شهرها زندگی می کنند.

مره صدق افزود: بیش از ۵۰ کنیسه فعال برای استفاده کلیمیان در ایران وجود دارد، ۱۰ محل عرضه گوشت با ذبح یهودی، چهار رستوران و بیش از ۲۰ سازمان فرهنگی و نهاد غیردولتی NGO برای کلیمیان فعالیت می کند.

وی افزود: در زمینه امور آموزشی نیز بیش از پنج مدرسه کلیمیان برای تحصیل دانش آموزان ما در تهران وجود دارد که خود می توانند تحصیل در مدارس را انتخاب کنند. در آموزشگاه های ما، مقررات دینی و زبان عبری آموزش داده می شود و دانش آموزانی که در مدارس عمومی تحصیل می کنند نیز در روزهای تعطیل در کلاس های ویژه، آموزش های دینی لازم را فرا می گیرند.

حتی در امتحانات ورودی دانشکاه ها به جای معارف اسلامی از دانش آموزان کلیمی از دین یهودی امتحان گرفته می شود.

به گفته این نماینده مجلس ایران، بخش قابل توجهی از هزینه های فعالیت های فرهنگی، آموزشی و اجتماعی اقلیت ها در ایران نیز از سوی مراجع دولتی تامین می شود، بطور مثال اماکن مقدس اقلیت های از پرداخت حق انشعاب و هزینه آب، برق، گاز مصرفی و عوارض شهرداری معاف هستند.

نماینده کلیمیان در مجلس ایران دربخش پایانی گفت وگو با ایرنا همچنین به دستاوردهای سفر هیات پارلمانی ایران به آلمان و شرکت در سمینار گروه موسوم به ‘بنیاد تفاهم و ارزش بین المللی ‘ در برلین اشاره کرد و گفت: بیان دیدگاه های ما به عنوان پیروان ادیان توحیدی در این نشست بین المللی و بویژه تاکید گروه ایرانی مبنی بر الزام بشر به بازگشت به ارزش های الهی برای رهایی از بحران های مادی و معنوی، مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.

وی افزود: گروه ایرانی همچنین در بخش مربوط به موضوع جهانی شدن، دیدگاه خود را مطرح و اعلام کرد که طرح موضوع جهانی شدن در این نشست و بر اساس ارزش های نظام سرمایه داری، کاملا غیرعادلانه بوده و به هیچوجه سنخیتی با ارزش های روحانی و معنوی ندارد، زیرا دو دهه پیش شاهد فروپاشی کامل کمونیسم بودیم و امروز هم شاهد بحران شدید اقتصادی و رکود و تورم در جهان سرمایه داری هستیم .

مره صدق خاطرنشان کرد: موضع گروه ایرانی در این نشست چنین اعلام شد که بشریت جز برگشتن به ارزش های الهی، راهی پیش رو ندارد و حتی نظریه جهانی شدن هم بیشتر باعث ناعادلانه شدن شرایط شده و بحران اقتصادی در جهان را تشدید کرده است.

تاکید دیگر گروه ایرانی، ضرورت عمل همگانی به ارزش های معنوی در جوامع بشری و لزوم برقراری ارتباط بین ملت های مختلف از موضع یکسان و برابر بود.

این نماینده مجلس ایران که همراه حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم در این نشست بین المللی حضور یافته، گفت: در حاشیه این نشست ملاقات هایی هم با روسای کمیسیون های مختلف مجلس آلمان از جمله حقوق بشر، اقتصادی، سیاست خارجی، فرهنگی و گروه دوستی و پارلمانی دوکشور و همچنین مدیرکل امور منطقه ای وزارت امور خارجه آلمان برگزارشد.

مره صدق افزود: در این دیدارها، هیات ایرانی از نقض حقوق بشر در اروپا بویژه درمورد مسلمانان و شهروندان ایرانی ابراز نگرانی کرد و همچنین عدم موضع گیری این کشورها در برای ترور دانشمندان هسته ای را مورد انتقاد قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: در این ملاقات ها، بگونه صریح و قاطع به ادعاهای نادرست مقامات و گروه های غربی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران پاسخ گفتیم و همچنین برخی سوء تفاهمات ذهنی درمورد برنامه هسته ای ایران که بر اثر القائات نادرست رسانه های خارجی ایجاد شده، برطرف شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می رسد، ادامه گفت وگو ها در این سطح بویژه در قالب گروه های پارلمانی که فاقد پیچیدگی های روابط دیپلماتیک است، می تواند به نزدیکی بیشتر عقاید دو ملت و شناخت بیشتر مردم هر دو کشور منجر شود.

مره صدق افزود: امیدواریم از سوی پارلمان آلمان و برگزار کنندگان سمینار نیز در آینده نزدیک هیاتی از ایران دیدن کنند، زیرا مشاهده شد نمایندگانی که سابقه چنین سفری را دارند، موضعی واقعبینانه تر و منطقی تر اتخاذ می کنند.

اروپام** ۱۷۰۱**۱۵۱۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۹۱۹۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.