نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی از تدوین دانشنامه کشاورزی خبر داد

آیت‌ الله ‘حسن عالمی’ روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در کرمان افزود: دانشنامه کشاورزی یک کار علمی و در نوع خود بی نظیر است.

وی اظهار داشت: مطالب دانشنامه کشاورزی بر پایه روایات، آیات، تفسیرهای مختلف، کتاب آسمانی و نظرات دانشمندان اسلامی با نگاه اسلامی به مسئله خطیر کشاورزی جمع آوری شده است.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: به منظور جمع آوری مطالب علمی و شرعی مختلف در مباحث کشاورزی، متخصصان امر به کشورهای مختلف دنیا اعزام شده اند.

وی گفت: مطالب کتابهای اسلامی که در زمان گذشته از کشور خارج شده و اکنون در دسترس مسلمانان نیست و همچنین مطالب برخی کتابهایی که تاکنون به چاپ نرسیده اند در مورد مسایل شرعی کشاورزی، در ‘دانشنامه کشاورزی’ گردآوری شده اند.

آیت الله عالمی ادامه داد: جلد نخست دانشنامه کشاورزی تدوین شده و جلد دوم این مجموعه نیز در حال تدوین است.

وی دانشنامه کشاورزی را مجموعه ای خودبسنده توصیف و بیان کرد: افرادی که این دانشنامه را در اختیار داشته باشند به منظور یافتن مسایل شرعی کشاورزی نیازی به هیچ کتاب دیگری نخواهند داشت.

او افزود: پیش بینی می شود دانشنامه کشاورزی در بیش از ۲۰ جلد تدوین و در اختیار مردم قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی میانگین هزینه جمع آوری، تدوین و چاپ هر جلد دانشنامه کشاورزی را حدود ۴۰۰ میلیون تومان اعلام و بیان کرد: ۶۰ محقق در حوزه های علمیه قم در راستای جمع آوری مطالب و تدوین این دانشنامه کار می کنند.

وی هدف از تدوین این دانشنامه را جمع آوری مسایل شرعی در مورد کشاورزی در یک مجموعه عنوان کرد و افزود: با نگاهی به علوم کشاورزی مشاهده می کنیم که این علم از مسایل دینی، قرآنی، وحیانی و فرهنگ خاندان عصمت و طهارات(ع) خالی است.

او ادامه داد: علوم کشاورزی کنونی در کشور علومی وارداتی و استنباط از علوم خارجی است.

آیت الله عالمی ادامه داد: به رغم اینکه بیش از هزار آیه و ۱۰ هزار حدیث در مورد کشاورزی در دین مبین اسلام وجود دارد ولی این آیات و روایت در علم کشاورزی تاکنون مهجور مانده و استفاده نمی شدند.

وی تاکید کرد: ‘دانشنامه کشاورزی’ آیات و روایت قرآنی را به فضای علمی کشاورزی وارد می کند.ک/۲

۷۴۳۳/۲۶۲۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۴۳۶۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.